Hlavní obsah
Vladimír Javorský pracuje s abstraktními tvary (Tygr). Foto: Repro - Jan Šída

Javorský ve stopách Boudníka a impresionistický Kemel

Galerie 12 v Náměšti nad Oslavou připravila společnou výstavu herce i hudebníka Vladimíra Javorského a kreslíře a muzikanta Mirka Kemela. Trvá do 20. srpna. První z nich představuje své grafiky, respektive kresby. Druhý kromě obligátních kreslených vtipů i akvarely nebo akryly.

Vladimír Javorský pracuje s abstraktními tvary (Tygr). Foto: Repro - Jan Šída
Javorský ve stopách Boudníka a impresionistický Kemel

Oba vystavují společně poprvé a dá se říci, že se představují v naprosto jiném světle, než jsou u nich lidé zvyklí. Javorský je pro ně především herec, ale na výstavě je talentovaný grafik. Většina děl vznikla v období folkových prázdnin, které probíhají ve městě.

Pracuje především s abstraktními tvary, hledá jejich originalitu a vytváří z nich vlastní realitu. To je například případ kresby Tygr, jenž výtvarně osciluje mezi surrealismem a naivním uměním.

Ve změti propletených linií, které mají symbolizovat neproniknutelnou džungli, je nejvýraznější oranžový flek s černými pruhy. Na první pohled připomíná staženou tygří kůži zavěšenou nad krbem, ale při pozornější prohlídce díla to vypadá, že šelma se jen tak mihla v polostínu pralesa.

Velmi expresivně působí i dvě kresby kohouta. Pán dvorku je vyjádřen rozmáchlými barevnými tahy, takže působí tak, jako by si načechrával peří. Minimalistická grafika připomíná v pojetí Javorského tvorbu mistra explosionalismu Vladimíra Boudníka. Černé linie na šedobílém podkladě připomínají rozpraskané zdi periferie.

Práce Několik vět využívá nápisy, grafické znaky, dokonce otisky ptačích stop. Tento vizuální symbolismus dává možnost mnoha výkladů.

Mirek Kemel: Na druhém břehu.

Foto: Repro - Jan Šída

Kemel na výstavě prezentuje akvarely staršího data a akryly, které vznikly v poslední době. Výtvarně čerpá z klasického francouzského impresionismu. Akryl Podzimní listí hodně evokuje slavný obraz Clauda Moneta Lekníny.

Podobně vyznívá i obraz Na druhém břehu. Tmavě modrý poklad je temná řeka pod půlnoční oblohou a oranžovo-rudé fleky zase plápolající ohně na odvrácené straně.

Oba tvůrci pracují s velkou řemeslnou jistotou, vědí, co a jak chtějí vyjádřit. Kdyby se z nějakého důvodu museli vzdát svých původních profesí, mohli by v těch nových (grafik a malíř) udělat docela slušnou kariéru.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků