Článek
Při vší lehkosti, s jakou autor napsal příběh jednoho bortícího se manželství, vyznívá nakonec ohlédnutí za ním málem tragicky. V trojúhelnících je nakonec vždycky někdo zrazen, opuštěn. Autor nedává návod, jak léčit morální kocovinu, jenom nemilosrdně, i když s úsměvem, nastavuje zrcadlo vášním.
Rozdvojené dvojice
Nichols sebezpytnou linii hořké komedie divákovi ještě ztížil rozdvojením postav manželského páru. Manželé a jejich alter aga stojí proti sobě nejprve v opozici, jako naše horší a lepší já. Ta se ale navzájem až schizofrenicky proplétají. V závěru se pak postavy prolínají zase do jednoty původního vztahového trojúhelníku a do beznaděje nad polepšitelností kohokoliv.
Jako memento příběhu, který divák sleduje, působí postava zakyslé, staropanenské vdovy Agnes (Martina Nováková). Za potupu se mstí strůjkyni rozvratu Kate (v Klicperově divadle novicka Anna Remková) i celému světu.
Půjde to i bez Morávka
Příběh není nesrozumitelný, rozdvojením postav se dialogy jen lépe dostávají pod kůži. Při srovnání plzeňské a hradecké inscenace je pronikavější analýzou ona klicperovská. Inu, když je v akci divadlo desetiletí... Tomicová v neobvykle nedryáčnické a zahořklé postavě, ale také Staněk, Pech a všichni ostatní dokazují, že to půjde i bez charismatického, spásonosného guru Morávka.
Klicperovo divadlo Hradec Králové - Peter Nichols: Hra vášní. Přeložila Kateřina Hilská. Režie Lída Engelová, dramaturgie Martin Velíšek, výprava Marta Roszkopfová, hudební spolupráce Artuš Rektorys, pohybová spolupráce Jana Vašáková.