Hlavní obsah

Hanušovi fotí na zemi, ve vzduchu i pod vodou

Právo, Jan Šída

Interiéry berounské kavárny a zároveň galerie Jiná káva zdobí do 11. října barevné fotografie Doriana a Martina Hanušových, otce a syna. Výstava nese název Fotografie s nadhledem i bez, což lze chápat v několika významových rovinách.

Foto: Milan Malíček, Právo

Dorian (vlevo) a Martin Hanušovi na vernisáži výstavy.

Článek

Vystavené snímky vznikly totiž nejen na matičce zemi, ale také pod hladinou moře či v závrať budících výškách díky létajícím strojům. Zároveň v nich je i určitá satirická nadsázka, situační humor či dokonce chladný odstup.

Starší z dvojice Dorian pracoval mnoho let coby fotoreportér, například pro tehdejší televizní magazín Československá televize, dále působil v novinách Svoboda či deníku Právo. Navíc byl jedním z prvních fotografů-klasiků u nás, kterým okamžitě učarovala digitální technologie.

Jeho syn Martin pilotuje dopravní letadla, a proto ho přitahují nejen špičkové technologie v letectví a ve fototechnice, ale i adrenalinové sporty, například potápění.

Autoři spojili síly a rozvěsili po stěnách své snímky tak, aby nebylo jasné, kdo co fotil.

Dávají tím najevo, že jejich vidění světa je společné. Je lhostejné, jde-li o pouliční momentky, portréty, panoramata, pohledy z ptačí perspektivy, snímky divokých zvířat či podvodní reporty.

Veškerá díla spojuje touha vidět někdy i banální téma tak, aby bylo jasné, že ho lze nazírat i překvapivě jinak. Třeba ozdoba ve tvaru kohouta na střeše nad gotickým chrámem je pro většinu lidí běžně prakticky neviditelná.

Díky autorům si lze uvědomit, kolik detailů člověku v životě uniká. Ještě více patrné je to u snímků velkých a moderních metropolí. Z letadla najednou působí jinak, než je vnímá pozemský chodec. Ulice vytvářejí geometrické obrazce, řeky modré linie a veřejná zeleň takřka impresionistické skvrny.

Foto: Martin Hanuš

Dorian a Martin Hanušovi ukazují svět z nezvyklých perspektiv.

Detail leteckého motoru s vrtulí a částí trupu z podhledu s blankytem oblohy nahoře pak působí jako zhmotnělé fotografické krédo obou autorů. Nabádají zamyslet se nad tím, jak a co lze vidět a co skutečně vidíme.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám