Hlavní obsah
Hvězdná sopranistka Edita Gruberová předvedla pražskému publiku výsostné pěvecké umění. Foto: Prague Proms - Jan Malý

Gruberová a Kožená nadchly pražské publikum

Festival Prague Proms nabídl v úterý večer recitál hvězdné slovenské sopranistky Edity Gruberové. Nadšeně aplaudujícímu publiku Smetanovy síně Obecního domu pěvkyně předvedla, jak má vypadat bel canto.

Hvězdná sopranistka Edita Gruberová předvedla pražskému publiku výsostné pěvecké umění. Foto: Prague Proms - Jan Malý
Gruberová a Kožená nadchly pražské publikum

Mozartovský repertoár zpívala s lehkostí, měkkým nasazením, úžasným pianissimem a precizním legatem. Takto kouzlit s hlasem si může dovolit jen zpěvačka, pro niž je dokonalá technika samozřejmostí.

Druhá polovina koncertu se nesla v lehčím duchu, nikoli ovšem co do pěvecké náročnosti. Obdivuhodné koloratury ukázala Gruberová v Alabjevově Slavíku a smysl pro sebeironický humor a shození svých pěveckých i ženských kvalit k nim s noblesou přidala v árii hysterické kokety Cunegonde z Bernsteinova Candida. Herecky vtipně rozehrála i přídavkovou árii Adély ze Straussova Netopýra a na závěr potěšila ve stoje dlouze aplaudující a skandující publikum Skřivánčí písní ze Smetanovy Hubičky, zazpívanou s fascinující lehkostí a radostí.

Hlas umělkyně, jež na sklonku roku oslaví sedmdesátiny, zní neuvěřitelně svěže, technicky jistě a s patřičným leskem i výrazem pro každou árii. Český národní symfonický orchestr s Peterem Valentovičem se blýskl v šesti samostatných číslech, brilantní bylo především provedení Dvořákova Karnevalu i předeher k Italce v Alžíru a Lehké kavalerii.

Hezký dárek dala svým příznivcům na závěr rezidenční sezóny u České filharmonie mezzosopranistka Magdalena Kožená. Po nedávné  premiéře na Concentus Moraviae představila v úterý v plném sále pražské Lucerny večer jazzových písní Colea Portera. S orchestrem Melody Makers Ondřeje Havelky tak ukázala „odvázanější“ tvář.

V aranžmá trumpetisty orchestru Juraje Bartoše zazpívala evergreeny jako Love For Sale či Night and Day a připojila se tak nepřímo ke svým americkým kolegyním jako Reneé Flemingová, jež podobné písně mají na repertoáru. Kožená se pod dohledem „havelkovců“ nesnažila o jazzový zpěv, ale vedena přirozeným citem se soustředila se na sofistikovaný text i melodickou krásu geniálního autora.

Výborně ji vycházely především pomalejší balady, sama si večer v dobovém kostýmu i moderovala. Ke spokojenosti tak chyběly pouze tištěné programy koncertu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků