Hlavní obsah

Einstürzende Neubauten povzbudil internet

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Legendární německá industriální skupina Eistaturzende Neubaten vystoupila v pondělí večer před zaplněnou pražskou Lucernou v rámci turné k pětadvaceti letům existence. Proto také v jejím repertoáru zazněla řada starších skladeb, které tuzemští fanoušci neměli možnost slyšet živě, jako například Sehnsucht, Kalte Sterne či Yü Gung. Před vystoupením poskytl rozhovor baskytarista Alexander Hacke.

Článek

Neměl jste někdy chuť z kapely odejít?

Během pětadvaceti let jakéhokoli manželství vždycky přicházejí chvíle, kdy máte pocit, že už to dál nejde, že musíte změnit svůj život, několikrát jsme stáli před rozpadem. Pro mě tato chvíle přišla po turné ke dvaceti letům existence. Byl jsem unaven věčným cyklem turné a nahrávání desek pro vydavatelství.

V kapele jste ale zůstal. Čím to?

Může za to idea s internetovou stránkou (www.neubauten.org). Zrovna jsme splnili podmínky smlouvy s vydavatelstvím, nikdo po nás nic nechtěl a my jsme si řekli - když chceme pokračovat, proč to nezkusit s úplně jiným přístupem, kdy desky budou financovat přímo samotní posluchači. (Registrovaným návštěvníkům kapela nabízí na svých internetových stránkách po zaplacení možnost objednat si jinak nedostupné studiové album a DVD či vidět kapelu při práci - pozn. redakce)

Zpočátku to byl více experiment, abychom zjistili, jak to bude fungovat, ale finančně vyšel. A nejen to. Když víte, že vás může při práci ve studiu sledovat několik set lidí, tak pracujete velmi disciplinovaně a nahrávání to urychlí. Za rok jsem natočili dvě desky, což se nám nikdy v historii kapely ještě nepovedlo, většinou jsme jednu desku dělali tři čtyři roky.

Vidím, že vás lákají moderní technologie, což bych u rockového kytaristy nečekal.

Mým prvním nástrojem byl ve 14 letech analogový syntezátor. Jsem blázen do techniky a jsem rád, že teď, když mám nápad, stačí jen otevřít laptop a začít nahrávat. Když jste chtěli něco udělat v osmdesátých letech, museli jste najít laciné studio a ještě v něm dostat termín.

Vaše fascinace technikou mne překvapuje, protože váš zpěvák Blixa Bargeld v posledních letech naopak zdůrazňoval, jak se drží tradičního pojetí, kdy se vše hraje živě na nástroje a nic se neprogramuje.

Musíte najít způsob, jak ovládat techniku, abyste ji použil jen jako nástroj pro své potřeby, a ne aby technika ovládla vás.

Celý rozhovor, kde Hacke hovoří o berlínské scéně, neuskutečněných koncertech v ČSSR a o vazbě na Plastic People, vyjde ve středečním Právu.

Reklama

Výběr článků

Načítám