Hlavní obsah

Divadlo Archa přežívá díky půjčce od přátel

Novinky, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Pražské divadlo Archa, ve kterém bude uvedena nová hra Václava Havla Odcházení, bojuje o svou existenci. Nemá prostředky a přežívá jen díky tomu, že mu dva příznivci půjčili milión korun. Do kritické situace se dostalo stejně jako jiné pražské scény a kluby kvůli opožděnému rozhodování o čtyřletých grantech, na které není dost peněz.

Článek

Divadlo Archa má také v květnu uvést novou hru Václava Havla Odcházení, o inscenaci mělo zájem Národní divadlo i Divadlo na Vinohradech, ale nedomluvily se s autorem. Její nastudování však podle ředitele divadla Archa Ondřeje Hraba ohroženo není, protože se daří získat peníze z jiných zdrojů.

„Vznikl tým, který vede bývalý ředitel Českého Telekomu Bessel Kok, jenž má zkušenosti s fundraisingem. Od začátku se počítalo s tím, že musíme sehnat peníze odjinud, protože náklady jsou vyšší než u jiných projektů,“ řekl Hrab. Jinak je však situace Archy i dalších scén a klubů kritická.

Byť rok 2008 už začal, divadla a kluby stále nevědí, kolik v něm budou mít peněz z čtyřletých grantů, na novou situaci se tedy nemohla dopředu připravit. Ani verdikt grantové komise ze čtvrtka 31. ledna však pražské scény a kluby nepotěší. Částky jsou minimální, protože prostředky už byly vyčerpány.

Jeden z členů grantové komise Novinkám potvrdil, že „návrh komise je pro kulturu v Praze katastrofální“. Své jméno a přesné částky odmítl zveřejnit, protože rozhodnutí musí napřed projít kulturním výborem, který se sejde ve středu 6. února.

Chybějí peníze

Předem je však jasné, že není z čeho rozdělovat, chybí osm miliónů. Podle nového schématu grantové politiky metropole má jít na čtyřleté granty 60 miliónů korun, byť loni to bylo přes sto miliónů. Z této částky se však čerpají peníze nejen na nově schvalované granty na příští čtyři roky, ale také se z ní dávají peníze na granty schválené v předešlých letech. Na ty už šlo 68 miliónů korun, takže bez dalšího přerozdělení financí není z čeho brát.

Podle divadelnice Olgy Škochové, která se problematikou zabývá, by třeba mohlo město snížit příspěvek na vstupenku, který činí 25 %, nebo podporu mladým souborům, které také jdou z celkové částky 200 miliónů korun. To by znamenalo, že odstoupí od halasně avizované koncepce.

O čtyřleté granty se přitom rozpoutala doslova bitka, protože moha divadlům a klubům dosavadní vypršely. Mezi subjekty, které podaly žádost o čtyřletý grant, je mimo Archy, která má největší rozpočet, také Divadlo Bez zábradlí, klub Roxy, Unijazz, Divadlo Na prádle, Semafor, Alfréd ve Dvoře, Viola, Kašpar nebo populární Buchty a Loutky.

Do kritické situace se scény dostaly, protože se rozhodnutí o víceletých grantech neustále odkládalo ve snaze vyřešit celou složitou situaci okolo grantů, které nyní mohou čerpat i komerční subjekty, jako jsou muzikálové scény.

„V srpnu byl grantový systém zastaven a až v listopadu byl znovu spuštěn,“ uvedl ředitel divadla Archa Ondřej Hrab s tím, že uzávěrka byla teprve 7. prosince.

Ředitel divadla Archa Ondřej Hrab. Foto: Archiv divadla

Archa omezuje provoz

Divadlo Archa odřeklo svá některá plánovaná představení a omezuje i počet hracích dnů. „Zrušili jsme hostování souboru Sto Union z Kanady, protože jsme nemohli riskovat, že by přijeli a my jim nemohli zaplatit hotel a minimální honorář. Je ohroženo i hostování slovinského divadla Mladinsko a plánované partnerství s Královským vlámským divadlem,“ vypočítal ředitel divadla Ondřej Hrab a dodal: “Fungujeme v nouzovém režimu. Platíme jen ty nejnutnější náklady a honoráře. Divadlo má omezený servis techniků při zkouškách, neboť každý se musí platit.“

„Na svou činnost jsme si museli půjčit od soukromníků, od přátel, kteří nám poskytli peníze z rodinných úspor, abychom vůbec mohli existovat dál," vysvětlil Hrab, kam až zašla situace.

Praha transformované scéně, kterou sama zřídila, nepomohla. „Požádali jsme město o překlenovací úvěr, ale nedostali jsme ho,“ uvedl Hrab s tím, že rada města o něm mohla rozhodnout sama, ale žádost předložila kulturnímu výboru, jenž jej zamítl.

Archa přitom byla jednou ze scén, které přistoupily na transformaci z příspěvkové organizace na obecně prospěšnou, aby pracovaly efektivněji. „Město se tehdy zavázalo dodržet, že náš grant bude alespoň v té výši jako byl příspěvek v roce 2001,“ uvedl Hrab a dodal, že na základě grantu dokáže z jiných zdrojů sehnat stejně velkou částku.

Zavřít divadlo nejde

Ředitel scény se čtyřicetimiliónovým ročním rozpočtem, která do metropole přivezla řadu předních zahraničních souborů, vysvětlil, že není možné divadlo jednoduše zavřít, než dostane peníze.

„Zrušit představení není řešení. Může to znamenat, že musíte vrátit granty, které jste dostali odjinud. Většina projektů je koprodukčních. Máme taky zaměstnance a jsme v nájmu v budově, který nelze vypovědět ze dne na den,“ uvedl Hrab.

Termín udělení grantu bývá v EU garantovaný

Česká republika je členem Evropské unie, v oblasti grantů hodně zaostává za unijními standardy.

V Belgii je organizace ochráněna vůči liknavosti úřadů. Když kvůli volbám nejsou schopny rozhodnout v termínu, prodlužuje se platnost stávajícího příspěvku.

V Nizozemsku je povinnost rozhodnout zavčas, aby měla organizace půl roku na případné odvolání a vše bylo jasné do 1. července, aby mělo divadlo půl roku na přizpůsobení se nové finanční situaci, uvádí příklady z jiných evropských zemí ředitel divadla Archa Ondřej Hrab.

Hrab zdůrazňuje, že na situaci předem upozorňoval. Totéž dělal i Alfréd ve dvoře a další divadla, existenčně závislá na grantech.

Reklama

Související témata:

Související články

Praha má novou grantovou komisi

Město už má novou komisi pro posuzování kulturních grantů. Jmenovala ji městská rada. Zatímco v minulosti tvořilo komisi šest odborníků a sedm úředníků...

Výběr článků

Načítám