Hlavní obsah

David Mareček: Filharmonie peníze operním orchestrům nevezme

Právo, Vladimír Říha

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

David Mareček je od února ve funkci ředitele České filharmonie a v rozhovoru popsal hlavní úkoly, které jej čekají, i to, jak jej filharmonici přijali.

Článek

Od února jste novým ředitelem České filharmonie. Jak vás filharmonici přijali?

Přijali mě, myslím, dobře. Mé dosavadní pocity z nové práce jsou pozitivní. Zvládli jsme úspěšně první společný zájezd s mahlerovským programem do Francie, Německa a Beneluxu. Výkony orchestru byly všude hodnoceny velmi dobře.

Jste vlastně po Ctiradu Kohoutkovi druhým Brňanem v čele České filharmonie. Přivedl jste si z Brna spolupracovníky?

Přivedl jsem si dva kolegy. Prvním je generální manažer Robert Hanč, se kterým jsme v Brně spolupracovali pět let a jehož zásluhou se Filharmonie Brno stala jedním z nejaktivnějších českých orchestrů. Čerstvě teď nastoupí k 1. březnu i Adéla Bartáková, a sice na uvolněné místo vedoucí koncertního oddělení.

Jaké hlavní úkoly vás nyní čekají?

Nejdříve musíme dokončit podobu sezóny 2011 až 2012, která není ještě uzavřena. Připravovaly ji předchozí managementy, my dolaďujeme detaily. Dále chystáme strategii na léta 2012 až 2016, kdy bude šéfdirigentem Jiří Bělohlávek. Ten se již osobně účastní práce na všech důležitých tématech, protože bude také hudebním ředitelem a jeho úloha by měla být výraznější, než tomu bylo u šéfdirigentů v posledních letech.

Jak to bude s dalšími dirigenty?

Kromě šéfdirigenta bude mít Česká filharmonie pouze jednoho hlavního hostujícího dirigenta ze zahraničí. Ještě ale není rozhodnuto, kdo se jím stane. Stejně jako Jiří Bělohlávek i on by měl mít smlouvu na léta 2012 až 2016. Zbytek sezóny pak obsadí hostující dirigenti.

Jak je daleko připravovaná reforma orchestru, jeden z požadavků Jiřího Bělohlávka?

Měla by být hotova do června, takže zatím je na ní informační embargo. Pracují na ní právníci, ekonomové, umělecká rada orchestru, první hráči i odbory. Je to velmi komplexní proces a chceme, aby se ho orchestr aktivně účastnil. Celkově by měla reforma navazovat na středoevropskou tradici symfonických orchestrů, nikoli na zámořskou nebo britskou.

Je její součástí i zlepšené financování hráčů, podle některých médií i na úkor operních orchestrů?

Tak to je úplný nesmysl. Samozřejmě chceme zlepšit platy hráčů, ale ne na něčí úkor. Tohle téma vzniklo uměle v souvislosti s děním kolem pražských operních domů. Ministerstvo je připraveno reformu České filharmonie podpořit, bude-li dostatečně efektivní, ale k navýšení platů tím přispěje jen zčásti. Kromě toho musíme nalézt silné partnery a připravit projekty, kterými si na sebe více vyděláme. Chceme zlepšit práci marketingu, PR oddělení, otevřít některé zbytečně zavřené prostory Rudolfina, oživit vizuální styl a vytvořit nové webové stránky.

Zamýšlíte se i nad některými crossoverovými programy?

Původně jsme s nimi počítali až pro pozdější dobu, ale sami hráči s podporou Jiřího Bělohlávka již vyjádřili přání spolupracovat s jedním velmi známým umělcem, který rozhodně nepatří do škatulky klasické hudby. Pokud se projekt podaří připravit, může být součástí sezóny filharmonie již za dva nebo tři roky. Bude pokračovat i jazzový orchestr složený převážně z hráčů ČF.

Máte jako bývalý klavírista ještě čas si zahrát?

Zažívám dost hektické měsíce, takže na klavír nejsou čas ani myšlenky. Má současná práce mě baví a zcela pohlcuje. Ale představu, že se vrátím ke komorní muzice, kterou miluji, neopouštím.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám