Hlavní obsah

Co zbylo z osmdesátek? Třeba ten Precedens

Novinky, Stanislav Dvořák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Další „osmdesátková“ hudební legenda se pokusila zrekapitulovat svou třicetiletou tvorbu na výběrovce nazvané 30 let. Bára Basiková, Martin Němec, Petr Kolář, Jan Sahara Hedl - to byl a částečně pořád ještě je Precedens.

Foto: precedens.cz

Precedens

Článek

Precedens lze vedle Pražského výběru pořád brát jako to nejlepší z českých „osmdesátek“, jinak zaneřáděných různými Kroky a úkroky režimu. Precedens však není tak slavný a velkou sportovní halu by, na rozdíl od Výběru, nevyprodal. S uměleckou kvalitou to moc nesouvisí, je to spíše tím, že Precedens nikdy nedělal takovou show a srandu jako unikátně potrhlí „Pražáci“. A navíc neměl ta kouzelná pavlíčkovská kytarová sólíčka.

Temný Precedens v textech směřoval k básnické abstrakci a nezřídka přímo k depresi. Také zvukově byl velmi chladný - všechny dobové klávesy používal tím nejponuřejším způsobem a styl pěveckého projevu vyvolává mrazení jistého druhu. Exaltovaná Basiková, působivě hlasově vybavená, předává emoce blízké děsivým tajemným snům - ostatně stačí jmenovat největší hit kapely: Soumrak bohů. Proti tomu bylo čokovsko-kocábovské „ahááá“ skutečně o dost úsměvnější.

Ty nejlepší písně Precedensu už mají místo v dějinách zajištěné. V devadesátých letech pak na Precedens navázal Basic Beat a loni Martin Němec naznačoval, že by snad mohly vzniknout i nové písničky.

Celkové hodnocení: 80 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám