Hlavní obsah
Zaplněný sál Rudolfina byl v neděli i pondělí svědkem té nejkvalitnější „komořiny“, jakou si možno představit. Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Chopinovské skvosty s Piresovou

Po dvou orchestrálních večerech se na festivalu Dvořákova Praha představily na dvou koncertech špičky soudobé komorní interpretace, portugalská klavíristka Maria Joao Piresová a rakouský Hagen Quartet. Zaplněný sál Rudolfina byl v neděli i pondělí svědkem té nejkvalitnější „komořiny“, jakou si možno představit.

Zaplněný sál Rudolfina byl v neděli i pondělí svědkem té nejkvalitnější „komořiny“, jakou si možno představit. Foto: Jaroslav Soukup, Novinky
Chopinovské skvosty s Piresovou


Přitom Piresovou jsme uviděli až v jejích šestašedesáti letech, před ukončením kariéry, které plánuje na příští rok. Její chopinovský recitál byl mistrovskou ukázkou subtilnosti podání spojeného s emotivností, o vrozené bravuře nemluvě.

A to byla údajně handicapována nenahlášeným zraněním prstu, což ji přinutilo změnit trochu původní program, takže v první části hrála „jen“ jednotlivé věty z nokturen. Ve druhé došlo na mazurky a na dvě dueta (Liszt a Chopin) s ruským cellistou Pavlem Gomziakovem, který určitě nezklamal, i když ne vždy byl intonačně jistý. Nadšené publikum vyslechlo ještě přídavek - Chopinovu etudu v Glazunovově transkripci pro klavír a violoncello.

Pondělní večer patřil salcburskému původně sourozeneckému smyčcovému kvartetu Hagen. V současnosti již ale part druhých houslí hraje Rainer Schmidt, který do původní rodiny nepatří. Jejich jemný témbr a spontánnost jsme nejvíce ocenili v Šostakovičovi (č.14 Fis dur) a závěrečném Griegovi (g moll).
Dvořákův „Americký“ kvartet (č. 12 F dur) měl ve druhé větě malé intonační problémy, ale vše vynahradil přidávaný Janáček, věta z Listů důvěrných.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků