Hlavní obsah

České muzikály se rychle množí, většinou jsou otravné

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Začátkem března se začal v Praze hrát Jack Rozparovač, další český muzikál. Žádný velký poprask to ale nevyvolalo, nové muzikály vznikají jako na běžícím pásu a jsou beznadějně tuctové. Průměrné skladby, špatní zpěváci, konstatovaly recenze. Divák může se slzou v oku vzpomínat na Jesus Christ Superstar s Danem Bártou a Kamilem Střihavkou.

Článek

Masový divák zatím ještě výpravné podívané, plné populárních hvězd a hvězdiček, vyhledává. Například tvůrci muzikálu Jack Rozparovač, který měl tento týden premiéru v pražském Divadle Kalich, už hlásí více než 50 000 prodaných vstupenek. Vlažně přijala kritika také Golema, který v listopadu otevřel Divadlo Hybernia. V Divadle Broadway má před premiérou muzikál Angelika.

Pryč je 1300 repríz a 850 000 diváků rockové opery Jesus Christ Superstar, v nenávratnu zmizely Ledeckého Hamlet a Galileo, který se pokoušel i o scény v USA, i úspěšné muzikály Kleopatra, Johanka z Arku, která vedle Slovenska pronikla i do Španělska, a Svobodův Dracula. Ten byl uveden na Slovensku, ale i v Jižní Koreji, Rusku, Polsku, Švýcarsku, Německu a Belgii.

Úspěšná je brněnská líheň muzikálových talentů a její projekty, pro které získalo Městské divadlo v Brně zbrusu novou scénu. Od ledna hostuje i v Praze a vedle "Ježíše" tu představí například Koločavu sourozenců Ulrychových, Olivera a začátkem příští sezony Čarodějky z Eastwicku. "Na domácí scéně nás pražské hostování neomezí," řekl režisér Stanislav Moša před jednou z repríz a vysvětlil, že už v roce 2004 hráli v jeden den zároveň osm inscenací doma i v zahraničí.

Jejich "Ježíš" měl přes v Brně 70 repríz. Celkem jich bylo na 350; před brněnskou premiérou mu totiž na turné tleskali diváci v Německu, Španělsku a zemích Beneluxu. Fanoušci tohoto žánru mohou už jen vzpomínat na kvalitní projekty typu Koček, Evity, Pomády nebo Hair. U kritiky ani publika nezabraly například muzikály Babička, Popelka, Starci na chmelu a Ginger a Fred. Muzikálové verzi Rusalky nepomohla ani mediální diskuse s ochránci autorských práv Antonína Dvořáka či účast Báry Basikové.

Kdysi se o lístky bojovalo

I výhradně muzikálově zaměřené Divadlo Ta Fantastika uvádí stále častěji činohru, která se objevuje také v Kalichu. Tragická smrt skladatele Karla Svobody opět vyvolala kauzu dluhů jeho společnosti, když zkrachovala obnovená premiéra Draculy v Kongresovém centru Praha. Naproti tomu řada činoherních scén se na muzikálové vlně svezla. Nominace i ceny Thálie doprovázely hudební inscenace Divadla na Fidlovačce (Šumař na střeše, Funny Girl), muzikál Donaha! prolétl českými scénami včetně pražského Divadla na Vinohradech a původně filmová poetická balada Cikáni jdou do nebe se stala "sukcesem měsíce" Divadelních novin a má už několik let úspěch v pražském Divadle Bez Zábradlí.

Především muzikály a nikoliv operety plní obnovené Hudební divadlo Karlín, kde po Producentech na začátek dubna připravují inscenaci Limonádového Joea. Nechytají se už ani ohrané kousky typu Miss Saigon či Bídníků, které plnily GoJa Music Hall na pražském Výstavišti. Ve "vyprodaném" hledišti však často usedali diváci zdarma.

Dnes je tento prostor kromě hostování Městského divadla Brno vždy koncem každého měsíce nevyužitý. Na jaře se sem vrátí deset repríz Bídníků, kteří budou mít derniéru 22. prosince. Miss Saigon se tu objeví s novým obsazením na podzim.

Producent Adam Novák měl těžkou situaci, když o letních prázdninách 1992 uvedl muzikál Les Misérables (Bídníci). V Divadle na Vinohradech začal v červnu a koncem srpna se o vstupenky, které se na nejlepší místa prodávaly za tehdy neuvěřitelných více než tisíc korun, doslova bojovalo. Zatímco Bídníci "udělali" tehdy nepříliš populární Lucii Bílou a upozornili na mistrovství Jiřího Korna, v Draculovi exceloval Daniel Hůlka, který měl původně jen alternovat Daniela Landu. Rockový Jesus objevil Kamila Střihavku a Dana Bártu. Rozpočty velkých muzikálových produkcí dosahují několika desítek miliónů korun (nejdražší byl Monte Christo za 80 miliónů), obvyklá cena vstupenek se pohybuje od 500 do 700 korun.

Třináctimiliónový rozpočet české verze Jesus Christ Superstar byl na polovinu 90. let vysoký. Dracula stál 24 miliónů a jen v Praze mu tleskalo jeden a čtvrt miliónu lidí. Když v prosinci 2002 končil Monte Cristo, měl na kontě 444 představení pro 525 000 diváků. Johanka dosáhla 825 repríz a 330 000 diváků, přes 500 repríz Hamleta potěšilo přes 250 000 lidí.

Muzikálové inscenace podle producentů prodávají především známá jména. I proto v Jacku Rozparovači figurují Jiří Langmajer, Martin Dejdar, Daniela Šinkorová či Ivana Jirešová. Monika Absolonová či Leona Machálková ztvární titulní roli v Angelice a Karlínští sázejí ve filmově populárním "limonádníkovi" na Lumíra Olšovského, Jiřího Korna, Václava Vydru, Marka Vašuta, Zuzanu Norisovou a Kateřinu Brožovou.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám