Hlavní obsah
Plavba po Vltavě se pro Jiřího Davida v jednu chvíli proměnila v malé drama. Foto: Sculpture Line

Absolutní nula po dramatické plavbě po Vltavě kotví v Praze u Mánesa

Dramatický průběh měl příjezd díla vizuálního umělce Jiřího Davida s názvem Absolutní nula, který o víkendu vyrazil ze smíchovského přístavu, aby zakotvil na pontonu u Mánesa v Praze. V jednu chvíli to totiž vypadalo, že kontejner s nápisem ART a bílou vlajkou neprojede u Žofína pod mostkem přes Vltavu.

Plavba po Vltavě se pro Jiřího Davida v jednu chvíli proměnila v malé drama. Foto: Sculpture Line
Absolutní nula po dramatické plavbě po Vltavě kotví v Praze u Mánesa

Naštěstí stačilo sundat vlajku a Absolutní nula o rozměrech 6 metrů krát 2,5 metru krát 2,5 metru a o váze 2,6 tuny zůstane nedaleko Národního divadla až do 4. října.

Objekt Absolutní nula, jenž je součástí festivalu Sculpture Line oživující veřejná prostranství uměleckými díly, tak hned na své první cestě musel bojovat se svou existencí podobně jako veličina absolutní nula, které nelze nikdy zcela dosáhnout a jde o hypoteticky myšlený stav látky, v níž se zastaví veškerý tepelný pohyb částic.

„Je tak jen na vnějším pozorovateli, který určí, zda umění existuje, či nikoli,“ říká k tomu Ondřej Škarka ze společnosti Art Lines, která celou akci zorganizovala.

A Jiří David k objektu z plechu vsazeného do ocelové konstrukce dodává: „Jestli je ale kontejner prázdný, či nikoli, nikdo nezjistí. Není, jak se o tom přesvědčit. Vše je dobře zabezpečené uprostřed vody na pontonu.“

Dílo Absolutní nula kotví u pražského Mánesa.

Foto: Sculpture Line

Původně měl být kontejner na pevné zemi na Malostranském náměstí. „Teď mi blízkost Mánesa a Národního divadla ještě silněji evokuje zpětnou vazbu a smysl této prezentace,“ uzavírá David. Na svůj artefakt umístil ještě bílou vlajku, neboť umění podle něj vždy nutně kapituluje, ale souběžně s tím se také rodí, transformuje.

Jiří David je jedna z klíčových postav utvářející postmodernu nejen v českém umění ve druhé polovině osmdesátých let minulého století. Již v té době si ve velkém zařazují jeho obrazy i fotografie do svých sbírek soukromé, ale především prestižní zahraniční sbírkové instituce.

Jeho dílo nechybí v Museum 20th Century, Palais Liechtenstein, The Art Institute of Chicago, ARCO Madrid Collection a v mnoha dalších. Má za sebou více než osmdesát samostatných výstav po celém světě.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků