Osmidílný seriál odehrávající se ve stejnojmenném severočeském městě otevřel provokativní formou citlivá témata a zprostředkoval je s drsným humorem, který mezi diváky způsobil nadšený poprask, ale ne každému se samozřejmě líbil. Stejně jako bezmezné přijetí dokázal vyvolat i prudké odmítnutí.

Přesto zřejmě právě tento tzv. nekorektní humor dokázal přilákat k obrazovce diváky, kteří by se bez něj pravděpodobně jinak neshodli v přístupu k nejvážnějším tématům seriálu, a to rasismu a sociálnímu vyloučení.

Pokud vůbec může komedie ve společnosti něčím doopravdy pohnout, tak to samozřejmě nikdo nezměří ani neověří. Z aktuálních reakcí diváků se však dá aspoň vytušit, že se Most! možná přece jen někam trefil a něco málo slibného se kolem něj děje.

Seriál Most! se loučí, herce přivítala našlapaná Severka

Romský herec Zdeněk Godla, který se před kamerou objevil už ve filmech Petra Václava Cesta ven a Nikdy nejsme sami, se díky seriálu stal hvězdou nejen doma v Chomutově a v Mostě, ale také v médiích a na sociálních sítích. Popularitu přitom nezískal jen tím, že představuje sympatickou postavu, i když i to má svůj nezanedbatelný význam. Silně zapůsobil hlavně přirozeností a opravdovostí, s níž popeláře Frantu zahrál.

Bylo by samozřejmě chybou chvilkovou slávu přeceňovat, ale přece jen jedna její součást stojí za povšimnutí. Natolik spontánní a srdečné veřejné přijetí napříč společností totiž žádný Rom v této zemi pravděpodobně ještě nezažil. Ani před čtyřmi lety držitelka Českého lva Klaudia Dudová, která získala výroční cenu za roli Žanety ve filmu Petra Václava Cesta ven. (Mimochodem obsadil ji nyní také režisér Mostu! Jan Prušinovský, a opět jako Žanetu.)

Česká televize uvede i seriál Most!

Martin Hofmann v hlavní roli seriálu Most!

FOTO: Česká televize

Domýšlet si, proč zrovna Zdeněk Godla a proč právě teď, je možné jen s jistou mírou troufalosti, ale budiž. Svůj díl na tom bude mít kromě hereckého výkonu a charakteru postavy i skutečnost, že seriál si dělá legraci úplně ze všech a zároveň rozdává rány spravedlivě na všechny strany. Jen jestli se stejně uvolněně jako romští herci včetně obyvatel ghetta v Chanově dokážou samy sobě zasmát i všechny ty plešky v publiku, které „inklinují“ jako hospodský Eda nebo Ilona.

Oběma, ale i všem ostatním romským hercům, se proto teď dá jen přát, aby se po včerejším finále nevrátilo vše zase zpátky do starých kolejí a nad mohutným kamenem mrsknutým do spokojeně kvetoucího českého rybníčku, díky kterému se na chvíli rozvířil bordel pod hladinou, se zase v tichosti nezavřela voda.

Pokud jde o herecké výkony, tvůrci měli šťastnou ruku nejen v případě obsazení role Franty, ale především u hlavní postavy Luďana. V seriálu se totiž definitivně ukázalo, jak zajímavý komediální talent se dosud skrýval v Martinu Hofmannovi.

Prušinovský s Kolečkem ho pro obrazovku objevili už ve svém předchozím společném seriálu Trpaslík, kde hrál ctižádostivého a všeho schopného, dobře zajištěného právníka. Ale svým Luďanem teď Hofmann svůj talent potvrdil. Zároveň přes četné komediální zkratky a paradoxní absurdity dovedl svou postavu celou dobu pevně držet v rukách.

Nedovolil, aby se rozpadla v situačních fórcích, což hrozilo zejména v první polovině seriálu, a uměl jí dát drive a v pravý čas i pravou dávku hloubky, jíž se Prušinovský umí v komedii obratně dotknout. Za zmínku samozřejmě stojí i další herecké výkony nebo zajímavá práce s vtipně používanou hudbou.

Seriál se možná až příliš dlouhou dobu jevil jako hlavně téměř bezbřehá legrace, takže až do čtvrtého dílu budil zvědavost, kam vlastně tvůrci své postavy chtějí zavést. Teprve poté divák získal pocit, že se něco začíná dít. Ovšem ve druhé polovině začal získávat stále hlubší a vážnější barvy, načež Prušinovský předvedl hořké dramatické finále, skvěle promíchávané a propojované s černo humornou rovinou. Citlivé propojení komedie s žánrem sociálního dramatu je přitom pravděpodobně především jeho zásluhou.

Most!
ČT1, 25. 2., 21.45 hod. Scénář: Petr Kolečko a Jan Prušinovský, režie: Jan Prušinovský, hrají: Martin Hofmann, Zdeněk Godla, Erika Stárková, Jitka Čvančarová aj.

Hodnocení: 80 %