Špinar před premiérou deklaroval svůj úzký osobní vztah k Zweigově románu, nicméně jeho inscenace mu prokázala medvědí službu. Edita (Pavlína Štorková) v jeho pojetí postrádá důvody k jakémukoli soucitu ze strany Hofmillera i diváků. Afektované, hysterické monstrum s chováním rozmazleného dítěte i chtivé samičky ovíjí Hofmillera (Radúz Mácha) sítěmi své nesnesitelné přilnavosti jako upír vysávající schopnost jeho důstojné existence. Tím se ale Hofmiller mění v pouhou loutku, naivního malovaného vojáčka, na něhož upomíná i stylizovaný kostým a líčení.

Stejně jednostrunné jsou i ostatní postavy: Editin otec Kekesfalva (Vladimír Javorský), Ilona (Jana Stryková) či doktor Condor (Vladislav Beneš), z nichž herci nemohou při nejlepší vůli vykřesat jiskru skutečných lidských bytostí, jedinou výjimkou je postava doktorovy ženy Kláry (Taťjana Medvecká).

Dramaturg Jan Tošovský v programovém článku přirovnává Zweigův román k hororu. A skutečně, inscenace z mistrné psychologické prózy udělala laciný, šestákový horor, na jehož postavy a jejich trápení diváci reagují v průběhu téměř dvouhodinové inscenace hrané bez pauzy přečasto hurónským smíchem. Pokud to inscenátorům stačí, pak bylo cíle dosaženo. Zweig se ale na této cestě kamsi vytratil. A nabízí se i otázka, nakolik toto pojetí pomůže ke skutečnému pochopení světa postižených lidí a chování se k nim.

Celkové hodnocení: 40%

Může se vám hodit na službě Zboží.cz: