RECENZE: Autorka Sedmilhářek napsala bezzubou, vleklou analýzu střední třídy

Australská spisovatelka Liane Moriartyová, autorka slavných Sedmilhářek, líčí komplikovaný vztah dvou kamarádek v novince Truly Madly Guilty (česky: Šílené výčitky). Hlavními postavami jsou přítelkyně Erika a Clementine, kterým sekunduje živočišný soused a jeho nevkusná žena, bývalá striptérka.

Liane Moriartyová

Protagonistky od dětství pojí přátelství, jenže není tak zdravé, jak vypadá. Postupně se odhalují trapné detaily z jejich životů. O něco úspěšnější a umělecky nadaná Clementine byla matkou donucena, aby se s „chudinkou“ Erikou bavila a zvala ji na všechny oslavy. Kamarádka se za ni styděla, ale nedokázala ji odehnat. S jistou nechutí se nad ní slitovala.

Erika trpěla soužitím se svou psychicky narušenou matkou, která chorobně hromadila odpad v jejich domě, a cítila se méněcenná. Později se vdala, ale zjistila, že nemůže mít dítě a rozhodla se proto požádat Clementine o darování zdravých vajíček. To se kamarádce příčí, jenže už zase nedokáže říct jasné ne. Jejich vztahy dál nahlodává nesnesitelná přetvářka.

Kdy už se něco stane?

Většina románu se věnuje popisu utajených pocitů mezi Erikou a Clementine a úvahám o problémech v rodině, které nijak nešokují, nevybočují z běžného standardu střední třídy. Psychologická analýza celoživotního nezdravého vztahu je po určitou dobu zábavná, ale žádná z postav se pořád nemá k akci a románu výrazně chybí také humor.

Od začátku se naznačuje, že na zahradní oslavě u Vida došlo k nějaké katastrofě, většinu románu ovšem čtenář netuší, co to bylo. A jestliže se prvních sto stran vůbec nic nestane, přestává být jasné, kam autorka vůbec míří.

Vypráví způsobem, který nevyvolává napětí. Opožděné naroubování pseudo-krimi zápletky se sousedem nepůsobí moc šikovně. Román se rozpadá v popisech detailů, obecně je mnohem méně soustředěný a vypointovaný než starší Sedmilhářky, které se ne náhodou dočkaly špičkové televizní verze. Měly silnější postavy, ale hlavně zápletku a dramatickou výstavbu, která nenechala čtenáře odpočinout. Spojovaly témata sociálního vyloučení, nenávisti i násilí v bohatých vrstvách. Když se chudá svobodná matka přistěhovala mezi namyšlené snoby do luxusní čtvrti, dostávala od milionářských matek brutální „sodu“.

Proti tomu se v novém románu australské spisovatelky opravdu nic neděje. Uprostřed si čtenář uvědomí, že už ho ani nezajímá, jestli se dvě bohaté Australanky budou nadále kamarádit. Slibovaná katastrofa, která se ukáže až v závěru, vlastně zase tak velkou katastrofou není. Na 450 stránek zkrátka nemá Moriartyová dost nápadů a text se vleče jako horké australské odpoledne.

Celkové hodnocení: 55%