Hlavní obsah

Thajští buddhové, tibetské mandaly. Národní galerie se loučí s Asií

Novinky, Stanislav Dvořák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ještě do 25. února je možné vidět v pražském paláci Kinských výstavu Umění Asie. Později bude už jen část děl k vidění ve Veletržním paláci v „schaudepotu“ (otevřený depozitář), než se připraví nová výstava.

Foto: Národní galerie

Thajský Buddha (14. století)

Článek

Pražská sbírka umění Asie a Afriky obsahuje 13 tisíc předmětů a patří k nejlepším v Evropě. Aktuálně lze v paláci Kinských obdivovat například tibetské nástěnné mandaly z 18. století či velké dřevěné a kovové sochy buddhů a bódhisattvů (bódhisattva je člověk, který mohl dosáhnout osvícení, ale zůstává mezi lidmi, aby jim pomáhal) z jihovýchodní Asie. Nejstaršími exponáty jsou torza soch buddhů z Pákistánu a Afghánistánu, některé již ze 4. století.

Foto: Národní galerie

Kálačakra mandala (Tibet, 18. století)

„Ještě před samotným uzavřením jsme pro návštěvníky připravili speciální výběr mistrovských děl výstižně nazvaný Loučení s Asií. V sále čínské malby jsou zastoupeni jak nejslavnější malíři 20. století – Čchi Paj-š’, Li Kche-žan nebo Sü Pej-chung – tak je v něm možné zhlédnout i několik obrazů pocházejících z nákupu necelé stovky děl prezidenta T. G. Masaryka v roce 1931, která dnes patří k nejzajímavějším ukázkám staré čínské malby na našem území. Soubor indických miniatur se žánrovými scénami z dvorského prostředí představuje rágamálové malířství 18. století,“ sdělila ředitelka Sbírky umění Asie a Afriky Markéta Hánová.

„Z japonského umění jsou v expozici představeny listy ilustrovaných básní z unikátního cyklu Kniha vějířů z přelomu 15. a 16. století, rané dřevořezy z 18. století nebo současné kaligrafie. Jako dílo sezóny vystavujeme nově získanou lakovou plaketu s portrétem Jeana Domata z konce 18. století, která je významnou ukázkou exportních laků z Japonska.”

Reklama

Výběr článků

Načítám