Na 13. ročníku operního bienále se odehrálo osmnáct představení sedmnácti titulů. Letošní dramaturgie přinesla i tituly velmi výjimečně uváděné, jako jsou Massenetova Thaïs, Cherubiniho Medea, Rossiniho Hrabě Ory, Pucciniho Triptych či Cikkerův Juro Jánošík. A v řadě alternativních souborů výrazná díla soudobé operní tvorby.

Ačkoli festival není primárně soutěžní akcí, ale přehlídkou tvorby všech divadel, v níž se každý zúčastněný soubor prezentuje inscenací podle své volby, jednotlivá představení sleduje porota kritiků, která poté rozhoduje o ceně za inscenaci a mimořádnou interpretaci role. Stejnou možnost ocenění mají formou hlasování v anketě po každém představení i diváci.

Thomase Weinhappela v titulní roli opery Hamlet ocenila porota kritiků. Na snímku s Gertrudou v podáni Janji Vuletic.

Thomase Weinhappela v titulní roli opery Hamlet ocenila porota kritiků. Na snímku s Gertrudou v podáni Janji Vuletic.

FOTO: Martin Popelář

Cenu kritické poroty pro nejlepší inscenaci získalo Divadlo F. X. Šaldy v Liberci za inscenaci opery Julese Masseneta Thaïs. Do užšího výběru kritiků se dostaly i inscenace Thomasovy opery Hamlet v provedení Národního divadla moravskoslezského z Ostravy a Hasseho La Semele v provedení Ensemble Damian. Divákům se nejvíc líbil ostravský Hamlet, v těsném sousedství hlasů se za ním ocitla Thaïs, La Semele a Pucciniho Triptych v podání Slovenského národního divadla.

Cenu kritiků za mimořádnou interpretaci role si odnese rakouský barytonista Thomas Weinhappel za interpretaci titulní role v inscenaci Hamleta ostravské opery. Do užšího výběru se dále dostali Peter Berger za roli Michela v Martinů opeře Juliette pražského Národního divadla, Jana Sibera za roli Ophélie v Hamletovi a Lívia Obručník Vénosová za titulní roli v Thaïs.

Cena diváků v téže kategorii poputuje k Lívii Obručník Vénosové za Thaïs, divákům se dále líbila i Katarína Jorda v titulní roli Cherubiniho Médey Divadla J. K. Tyla v Plzni, barytonista Czaba Kotlár za roli Athanaëla v liberecké Thaïs, mladý tenorista Petr Nekoranec v titulní roli Rossiniho Hraběte Oryho Národního divadla Brno a Thomas Weinhappel jako Hamlet.

Svou cenu uděluje i ředitelka festivalu Lenka Šaldová. Získal ji Ensemble Opera Diversa za inscenaci soudobé opery Ondřeje Kyase a Pavla Drábka Čaroděj a jeho sluha. A u příležitosti festivalu Opera uděluje cenu i výbor pořádající Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla. Tentokrát získalo ocenění vedení Národního divadla Brno – Janáčkovy opery za koncepci a realizaci Festivalu Janáček Brno.