Program dirigoval jeho žák Jakub Hrůša, stálý host ČF a od příští sezóny nově (s Tomášem Netopilem) i hlavní hostující dirigent ČF. Program koncertu zůstal zachován tak, jak ho ještě plánoval Jiří Bělohlávek, a tak jsme viděli po delší době v Praze i hvězdného řeckého houslistu Leonida Kavakose, jenž doslova ohromil provedením Houslového koncertu č.1 a moll Dmitrije Šostakoviče. Tempově i dynamicky náročné dílo od úvodní pomalejší ponuré věty gradoval s úchvatnou bravurou přes kadenci 3. věty přímo k závěrečné Burlesce, jejíž tempo a houslistovo nasazení zvedlo publikum po skončení doslova ze sedadel. Dlouhán v tmavé modré košili svým výkonem dal tak zapomenout i na slavnou interpretaci díla Davidem Oistrachem.

V Mahlerově Symfonii č.4 G dur Hrůša postavil „kolážovou“ technikou psané dílo se střídáním různých poloh často kontrastních (chmurných i veselých) tak, že nejkratší a zřejmě nejpřístupnější symfonie Gustava Mahlera zazněla v plné kráse.

Jakub Hrůša (třetí zleva), Leonidas Kavakos a orchestr ČF se děkují po Šostakovičově Koncertu č. 1 a moll.

Jakub Hrůša (třetí zleva), Leonidas Kavakos a orchestr ČF se děkují po Šostakovičově Koncertu č. 1 a moll.

FOTO: Petra Hajská

Snad s jedinou menší závadou. Trochu rozpačitý, až zakřiknutý (aspoň zpočátku) výkon mladé mezzosopranistky Marty Reichelové v poslední vokální části díla v písni Nebeský život. I v tomto byl ale po skončení ohlas u publika veliký, takže je možno konstatovat, že zahájení se povedlo.

V této sezóně ještě bez šéfdirigenta ČF připraví koncerty, na kterých se vedle Byčkova budou podílet další naši a zahraniční dirigenti. Nejvíce Jakub Hrůša, Tomáš Netopil, Petr Altrichter a Jiří Rožeň. V programech dochází jen k některým změnám, stejně jako u jmen sólistů. Odpadá pouze prosincové hostování francouzské klavíristky Heléne Grimaud. Místo ní zahraje Ivo Kahánek.