Muzikál těží z popularity filmu z roku 1992 o zpěvačce, jež se stane nechtěným svědkem mafiánského vyřizování účtů a policie ji ukryje do kláštera, kde svým nonkonformním jednáním způsobí rozruch, ale ze sboru jeptišek učiní těleso, které zatouží spatřit i sám papež.

Muzikál měl premiéru v roce 2006 v Pasadeně v Kalifornii, o tři roky později v prestižním londýnském Palladiu a verze, kterou hrají v Karlíně, dobyla v roce 2011 i Broadway.

Sestra Mary Clarence (Lucie Bílá) diriguje klášterní sbor.

Sestra Mary Clarence (Lucie Bílá) diriguje klášterní sbor.

FOTO: David Kraus

Scénář k filmovému příběhu přidává jen pár motivů, nejpatrnější je platonický vztah nesmělého policisty Eddieho k Deloris, ústící do nepříliš přesvědčivého happy endu.

Hudba renomovaného skladatele Alana Menkena pluje spolehlivě na střední vlně popu říznutého rockem. Tam, kde filmové jeptišky s Deloris Whoopi Goldbegrové z chrámového vícehlasu přecházejí ke gospelovému odvazu, muzikál nabízí sice temperamentní, ale hudebně snadno zaměnitelná tanečně sborová čísla. A žádné výrazné hity nepřináší.

Lucie Bílá, jejíž tvář se ztrácí v obrovité afro paruce, zjevně jen připomínce filmové Whoopi, ovšem v titulní roli naplno uplatní svůj obdivuhodný hlas, stoupající s jistotou do závratných výšek, a herecky si vychutná oprsklou holku šlapající jako slon v klášterním porcelánu. Méně přesvědčivá je v přerodu Deloris, která mezi jeptiškami leccos ze svého života přehodnotí.

Režie Antonína Procházky se pohybuje v dobře vyjeté koleji rutinní show s trochou nadsázky a vtípků pro rozptýlení diváků, méně vynalézavá je tentokrát choreografie Pavla Strouhala, připomínající místy někdejší televizní balet, s bonusem pár akrobatických prvků.

Vedle Lucie Bílé potěší precizní pěvecké i herecké kreace Venduly Příhodové v Sestře Mary Robertě (krásně zazpívaný Život, který nepoznám) a nestárnoucí Pavly Břínkové coby Sestry Mary Lazarus, spolehlivé výkony přináší Iva Pazderková jako Matka představená, Martin Písařík jako Eddie a Jaromír Dulava coby Monsignor O’Hara, na mafiánovi Curtisi Shankovi Václava Noida Bárty je nejvýraznější obrovitý kožich a černé brýle. Pochvalu zaslouží výborně připravený ženský sbor.

Alan Menken, Glenn Slater, Cheri a Bill Steinkellner a Douglas Carter Beane: Sestra v akci
Překlad: Adam Novák, hudební nastudování a dirigent: Kryštof Marek, režie: Antonín Procházka, choreografie: Pavel Strouhal, scéna: Martin Černý, kostýmy: Linda Boráros, sbormistryně: Sára Bukovská. Premiéra 19. října v Hudebním divadle Karlín, Praha.

Celkové hodnocení: 75 %