Ztvárnila postavy elegantních, sebevědomých i psychologicky komplikovaných žen. Objevila se i v řadě televizních seriálů (Dnes v jednom domě, Chalupáři, Vlak dětství a naděje, Zkoušky z dospělosti), svůj charismatický hlas propůjčila v dabingu Marině Vladyové, Gině Lollobrigidě, Shirley MacLaineové i dalším hvězdám.

Pochází z rodiny nadšeného ochotníka, a tak její cesta k divadlu nebyla překvapivá. Po absolutoriu herectví na pražské DAMU hrála krátce v Benešově a pak se její domovskou scénou na řadu let stalo pražské Divadlo ABC, respektive Městská divadla pražská, ve slavných érách Jana Wericha a Jiřího Ornesta.

Před dvaceti lety se stala kmenovou herečkou pražského Divadla Ungelt, v němž vytvořila stěžejní postavy v inscenacích založených na jejím zralém herectví plném jiskřivé sebeironie, anglického suchého humoru a emotivně prožité tragikomiky. V triu s Františkem Němcem a Petrem Kostkou excelovala v inscenaci Ledňáček, za roli Gertrudy Matthewsové ve hře Bouřlivé jaro získala v roce 1997 Cenu Thálie. Druhou pak obdržela za celoživotní činoherní mistrovství v březnu letošního roku.

Při té příležitosti řekla: „Troufám si tvrdit, že diváci a já jsme si rozuměli. V Ungeltu je srozumění mezi herci na repertoáru každý večer. Chodí tam diváci z potřeby zážitku z příběhu a také na své herce. Toho i onoho se mu dostává. Může být dojatý, s úsměvem i bez, ale neodchází lhostejný.“

Od rolí princezen se Alena Vránová vypracovala na první dámu českého divadla a filmu.