Mezinárodně se proslavila v době, kdy žila v New Yorku, a to osobitým uchopením latinskoamerické hudební tradice.

Po návratu do Česka překvapila albem Milokraj (2013), nominovaným na žánrového Anděla, na kterém se autorsky přihlásila k dědictví zdejší lidové hudby. Moravské a české muzikantské kořeny pevně drží také album Tento svět, tentokrát však prorůstají i do „druhého světa“ zpěvačky a skladatelky.

Drobné náznaky latinského vlivu, který má Marta hluboko pod kůží, můžeme epizodně zaslechnout i na předchozí desce. Jenže tentokrát jde o průnik nápadný a zcela cílený. Posluchač by možná čekal nesourodý výsledek.

Obal nového alba.

Obal nového alba

FOTO: Moravia Publishing

Přirozené provázání kulturních okruhů

Ovšem zhudebněné verše Věry Provazníkové či Antonína Sovy, ve kterých se klidně střídá hudecké rytmizování se španělským flamenkovým „ohníčkem“, melodika moravské balady s jihoamerickým šarmem, působí překvapivě sourodě. Hudbu navíc propojuje atmosféra příjemné nostalgie.

Pominout nelze ani zásluhy vynikající kapely. Sice již bez předchozího spoluautora Tomáše Lišky, ale stále s citlivým kytaristou Davidem Dorůžkou, moldavským cimbalistou Marcelem Comendantem a slovenským houslistou Stanem Palúchem, tedy muzikanty s jazzovými základy, ale od nátury nadžánrovými.

V každém případě hudební provázání dvou kulturních okruhů může znít takhle přirozeně a krásně jen díky unikátnímu faktu, že Töpferová ve svém formativním období vyrůstala obklopena newyorskou latinskoamerickou komunitou a zároveň nikdy nezapomněla na hudbu svého zdejšího dětství.

Oba vlivy se tak mohly v jejím muzikantském nitru slít v amalgám, v lidské poselství, zprávu o domově na Tomto světě.

Marta Töpferová & Milokraj: Tento svět
Moravia Publishing, 44:00

Celkové hodnocení: 85 %