Hlavní obsah

RECENZE: Gorillaz opustili původní nápad

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Již od vzniku animované kapely Gorillaz v roce 1998 si málokdo připouštěl, že o projektu, za nímž stojí Damon Albarn z Blur a výtvarník Jamie Hewlett, se bude někdy hovořit jinak než v superlativech. Nové album Humanz k tomu ale zavdalo důvod.

Foto: Warner Music

Nové album kapely Gorillaz.

Článek

Nikdy předtím ještě nebylo v písních Gorillaz tolik prvků z takzvané černé hudby. Na kolekci je v roli hostů řada jejích reprezentantů, třeba Vince Staples, Danny Brown, Pusha T, De La Soul, Anthony Hamilton, Kali Uchis či Grace Jones. Jejich přítomnost je ale jen ozdobou.

Z písniček je patrné, že Damon Albarn popadl prvky hip hopu, soulu či r’n’b a použil je jako koření do své synthpopové pomády. Místo toho, aby sound přizpůsobil přednostem svých hostů, odtahuje je od nich. Vzniklá mozaika je tak sice pestrá, leč trochu postrádá smysl.

A tak zatímco v minulosti byli hosté prostředníky k dosažení hudebního cíle či nálady, tentokrát jsou mnozí pouze do počtu. Píseň Ascension s Vincem Staplesem sice patří k silným momentům, na albu, které v podstatě nemá charakter, je však v tomto ohledu výjimkou.

Transparentnost Gorillaz byla vždy v tom, že každá skladba měla vlastní příběh, který v textu, zvuku i atmosféře zapadal do filozofie alba. Humanz je jen sbírkou písniček. I proto, že hostů je na desce přespříliš. Připočteme-li špatně skrytou autorskou bezradnost, vzniklo album průměrné.

Gorillaz: Humanz
Warner Music, 49:19

Celkové hodnocení: 60 %

Může se vám hodit na službě Zboží.cz:

Reklama

Výběr článků

Načítám