Vy sami jste tenisoví fanoušci?

Jon Nohrstedt: Ano, já jsem tenis také hrál, i když samozřejmě ne na takové úrovni jako Borg a McEnroe. Před čtyřmi lety mi Fredrik představil hned několik projektů, a právě proto, že se tenhle točil kolem tenisu, hned mě zaujal.

Proč chcete vyprávět o rivalitě Björna Borga a Johna McEnroea právě nyní?

JN: Na začátku jsme se sami divili, proč film s tímto námětem ještě nikdo nenatočil. Jenže dřív bylo na ten příběh moc brzo. Nyní můžeme na rivalitu Borga a McEnroea pohlížet z jiného úhlu, zvlášť ve Švédsku. Björn je doma stále celebrita, ale už není v záři reflektorů jako kdysi.

Fredrik W. Nicastro: Náš film vypráví i o době, v níž měl sport jiné postavení než dnes. Tenisové hvězdy tehdy byly světovými celebritami. Jak tvrdil jeden novinář a jak zazní i ve filmu – Björn Borg býval třetí nejznámější člověk na světě, po papeži a Michaelu Jacksonovi. Tenis se změnil, už nejde o tak mainstreamový sport. I proto může dnešní publikum zajímat návrat do dob, kdy tomu bylo jinak.

Producenti Jon Nohrstedt a Fredrik Wikström

Producenti Jon Nohrstedt a Fredrik Wikström

FOTO: ©2017 TERRIOTORIUM

Proč si myslíte, že o tenis už není takový zájem jako v 70. a 80. letech?

JN: To je dobrá otázka, ale nevím, jestli na ni znám dobrou odpověď. Ve Švédsku nám teď chybí velké tenisové hvězdy, a ty vždycky potřebujete k tomu, abyste přitáhli ke sportu nové lidi. Snad aspoň tenhle film někoho k tenisu naláká, až uvidí Borgův osud.

FWN: Popularitě tenisu na přelomu 70. a 80. let pomáhala právě i rivalita Borga a McEnroea. Oba uměli extrémně dobře hrát tenis, přitom byli naprosto protichůdní. Borgovi se říkalo Ledovec, byl to hezký, korektní chlápek, který své emoce držel uvnitř a kterého všichni milovali. McEnroe vystupoval jako energický rebel, tisk mu přezdíval super-spratek. Byli jako oheň a led, stali se skoro opačnými archetypy sportovce. I proto si jejich rivalitu lidi pořád pamatují.

Nebáli jste se do role McEnroea najmout herce Shiau LaBeoufa? V poslední době ho provází dost podivná pověst.

FWN: Ano, když si Shiau vygooglujete, vypadne na vás spousta divných věcí, nevíte, co z toho je pravda. Ale my jsme si řekli, že nebudeme dbát na jeho pověst a radši se sami přesvědčíme, jaký opravdu je. A po setkání s ním jsme pochopili, že je na tu roli ten pravý a že s ním problémy mít nebudeme. Což natáčení potvrdilo. Shia byl velmi loajální, disciplinovaný, měsíce trénoval a dal do toho všechno. Pracuje se s ním dobře. Nemohli jsme si přát nikoho lepšího.

Jak moc jsou do filmu zapojení sami tenisté McEnroe a Borg?

JN: Oba o jeho natáčení vědí, i Borgova bývalá žena, teniska Mariana Simionescu, kterou ve filmu hraje Tuva Novotny. To bylo pro nás důležité. Přímo zapojeni nejsou, ale scénář četli.

Dali vám nějaké poznámky?

FWN: Ani ne. Hlavně chtěli, aby tam vypadaly dobře ty tenisové zápasy. To je zajímalo víc než zobrazení jejich vztahů. Což je legitimní požadavek, tenis není lehké natočit. Vynaložili jsme tedy spoustu času a úsilí, aby tenis v našem filmu vypadal dobře a realisticky. Přesně imitujeme styl, jakým Borg a McEnroe hráli, všechny detaily vypadají ve filmu tak, jak mají.

JN: Při natáčení jsme využívali i profesionální tenisty, kteří v některých záběrech dublují hlavní postavy.

Inspirovali jste se předchozími filmy o tenistech?

FWN: Neřekl bych, že Borg/ McEnroe je tenisový film. Spíš jde o životopisné drama dvou lidí. Tenisové scény zaberou dohromady asi tak čtvrt hodiny.

JN: Podívali jsme se, jak se jiné filmy pokusily zobrazit tenisový turnaj, zvlášť Wimbledon. Ale spíš jsme díky tomu pochopili, že to můžeme natočit lépe. Nicméně nejvíc nás inspiroval Borgův život.

Film se tedy víc zaměřuje na Borga než na McEnroea?

FWN: Jen o něco, řekl bych, že to bude tak 60 % ku 40 % ve prospěch Borga. Uvidíte scény z dětství obou. Ve Švédsku jsou jedny slavné garážové dveře, u nichž Borg jako malý trénoval. Ty ve filmu budou a natáčeli jsme přímo u nich. Tady v Praze vznikly hlavně scény z Monaka a pak z Londýna, kde se odehrává velká část příběhu.

Proč jste Wimbledon natáčeli právě v Česku?

JN: Nejdřív jsme se hledali exteriéry v Londýně, pak i v Lotyšsku a Estonsku. Tady jsme našli skvělé lokace, roli hrály i filmové pobídky a místní organizace. Společnost Sirena Films, s níž spolupracujeme, si umí velmi dobře poradit s velkými produkcemi.

FWN: Sirena Films často spolupracuje se skandinávskými producenty a má u nás dobrou reputaci. Navíc pár lidí ze štábu už tady pracovalo a mohlo Česko doporučit. Měli pravdu. Jsme tu se vším spokojení. Neměli jsme vůbec žádné problémy.