Divák prochází stálou expozicí a na zvětšených snímcích může spatřit detaily toho, co malíř nakreslil pod samotnou malbu. Technologie malby obrazů na dřevěných deskách byla totiž taková, že malíř si nejprve na základní podklad nakreslil budoucí výjev nebo do něj vyryl základní obrysy kompozice a pak teprve maloval barvami.

Díky speciální kameře schopné snímat obraz v infračerveném spektru, což umožňuje unikátní pohled pod vrstvu malby, můžeme spatřit, jak kdysi kreslil Mistr Vyšebrodského oltáře, Mistr Theodorik, Mistr Litoměřického oltáře či Monogramista IW, velikáni gotiky a renesance v Čechách.

Kresba byla častokrát udělána velmi pečlivě a do všech podrobností. Jen Theodorik se zpravidla omezil na pár základních čar. Většinou se malíři přesně drželi původní předlohy. U Litoměřického mistra najdeme časté změny v pozici rukou. Zajímavým případem jsou desky svatojakubského cyklu z dílny Mistra Rajhradského oltáře, kde se původně počítalo v pozadí s krajinou, ale na konečném obraze malíř zvolil z neznámých důvodů abstraktní pozadí pokryté hvězdami.

Výsledkem průzkumu, který na výstavě představily kurátorky Štěpánka Chlumská a Helena Dáňová, má být obsáhlá knižní publikace, kterou by Národní galerie měla vydat během několika měsíců. Škoda jen, že některé obrazy v infračerveném spektru nebyly zobrazené celé. Nabízelo se to třeba u Theodorika, kde je v místnosti volná stěna. Celky kreseb lze totiž studovat pouze na malých elektronických obrazovkách.

Očím skryté
Klášter sv. Anežky České Praha, do 17. září

Celkové hodnocení: 70 %