Hlavní obsah

RECENZE: Apocalyptica zvrátila unylý koncert

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V červnu 1996 se stal zázrak, alespoň nazíráme-li tu událost optikou dneška. Tři roky existující finská skupina Apocalyptica vydala první album Plays Metallica by Four Cellos. Čtyři hráči na něm na cella přehráli osm skladeb z repertoáru americké Metalliky.

Foto: Petr Horník

Apocalyptica naplánovala do Prahy tři koncerty.

Článek

Přestože již tehdy byly na nahrávce zajímavé jen první dvě tři písničky, aby se poté stala fádní, byla pro budoucnost skupiny zásadní. Na dalších albech Apocalyptica přidala coververze jiných kapel, stejně tak další nástroje, v budoucnu i zpěv, a tak se z hudebního pokusu, který přišel v pravé době a byl akceptován, stal smysluplný projekt.

Kapela si zásadní postavení svého prvního alba uvědomuje. Proto je na turné, na němž ho připomíná, stejně jako další skladby od Metalliky, které v provedení pro cella a posléze i bicí nástroje ve svém repertoáru má. V Praze vyprodala dva koncerty zcela a jeden téměř.

Foto: Petr Horník, Právo

Eicca Toppinen stojí v čele kapely od roku 1993.

Sobotní večerní byl rozdělen na dvě části, které se od sebe výrazně lišily. V první Apolcalyptica odehrála celé debutové album, aby se opět ukázalo, že její krok prezentovat coververze slavných skladeb slavné kapely byl riskantní, tím spíš, když náročné aranže původních verzí nedávají aranžím pro čtyři cella prostor k postřehnutelným jinakostem (vyjma zvuku samozřejmě). To už by totiž skladby nebyly k poznání.

A tak přehrála osm písniček, bez zpěvu a se zvukem, který byl místy až nepříjemný a stereotypní. První polovina večera byla proto velmi unylá a nezáživná.

Foto: Petr Horník, Právo

Apocalyptica vystoupila na skromném pódiu.

Ve druhé se ale ke čtyřem cellistům přidal bubeník a koncert získal jiný náboj. Náhle se mu odkudsi dostalo energičnosti a agresivity, což pocítili i muzikanti, kteří si hraní dalších písní od Metalliky více užívali a jako za starých časů s radostí stáli a třásli hlavami jako skuteční rockeři.

V tu chvíli oživlo i publikum a se Seek & Destroy, poslední skladbou základní části, vstalo ze židlí, na nichž bylo nuceno celý večer trůnit, a konečně vytvořilo atmosféru rockového koncertu.

Foto: Petr Horník, Právo

Apocalyptica existuje od roku 1993.

Pravda, Apocalyptica byla ve své historii mnohem zajímavější ve vlastních skladbách s hostujícími zpěváky. Nápady Metalliky jí nicméně zajistily existenci a uctít je na koncertech v době výročí vydání debutu má právo. Své nejplodnější časy však rozhodně nepřipomněla.

Apocalyptica
Forum Karlín, Praha, 11. února

Celkové hodnocení: 65%

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám