Osudy nejen obou kultovních hlavních hrdinů Karla Maye, na nichž díky filmům v šedesátých letech vyrostla celá generace, natočila soukromá televize RTL a mezi vánočními svátky a silvestrem po ní sáhly i veřejnoprávní Rozhlas a televize Slovenska.

Zatímco první díl Vinnetou: Nový svět přilákal v Německu 5,06 miliónu diváků, což mu zajistilo pozici premianta, druhý (Vinnetou: Tajemství Stříbrného jezera) už jen 4,3 miliónu a třetí (Vinnetou: Poslední boj) dokonce 2,9 miliónu. Mimochodem: první díl si Němci vychutnali bez přerušení. Firma Amazon skoupila veškerý reklamní čas a jako dárek divákům ho nevyužila.

Sledovanost je jedna věc a spokojenost zvědavců u obrazovek druhá. „Možná že zřeknutí se romantiky a naivity v době Trumpa, Brexitu a islámského teroru má svou logiku. A tak jsme zhlédli Vinnetoua, jakého jsme si zasloužili,“ napsal na webu týdeník Der Stern k záměru tvůrců, pojmout vyprávění moderněji, realističtěji a v nákladnějším kabátku.

„V porovnání s knižní předlohou i filmovou klasikou s Pierrem Bricem a Lexem Barkerem jsme nedostali žádnou přidanou hodnotu: žádné lepší akční scény, žádný humor, žádnou sebeironii,“ postěžoval si na Facebooku Olaf Arndt.

Slováci dál sázejí na klasiku

Na Slovensku nové zpracování dopomohlo prvnímu kanálu veřejnoprávní televize k pozici lídra na trhu. Konkurence neměla šanci. „Jako malá holka jsem se zamilovala do Brice. Musím však uznat, že i jeho nástupce, Albánec Kreshnik Ahelilaj, má něco do sebe,“ netajila se na sociální síti Zuzana.

„Ať se všichni kritici postaví na hlavu, ale nový Vinnetou má mnohem blíž k realitě než staří načančaní pokrevní bratři,“ svěřil se Karol.

Většina diváků však zůstává nadále věrná dřívějšímu pojetí. „Vinnetou zůstává jen jeden. Němci do toho neměli šťourat,“ napsal Braňo. „Kultovní trháky se nemají předělávat. Nový Vinnetou je obyčejný tuctový film. Hrdinům chybí charizma a děj se strašně vleče,“ konstatovala Jana. Nejdále zašel divák Peter: „Vinnetou zemřel – a poprvé mi to nebylo líto.“