Hlavní obsah

Na animované filmy zašlo loni 2,7 miliónu lidí, na české moc nechodí

Celovečerní animované filmy zhlédlo loni v českých kinech 2,7 miliónu diváků, tržby dosáhly 354 miliónů korun. Statistiky Unie filmových distributorů vypovídají o tom, že loni se v první dvacítce neobjevil žádný snímek, který by alespoň zčásti pocházel z ČR. Jde o 13 titulů většinou americké provenience, vyrobených převážně technologií 3D animace. Tahounem byli Mimoni produkovaní v USA se studiem ve Francii, které tu zhlédlo 830 084 diváků, tržby činí 110 miliónů korun.

Foto: CinemArt

Mimoni

Článek

Letos konečně zabodoval rodinný snímek Lichožrouti. Podle producenta Ondřeje Trojana ho zatím vidělo 276 000 lidí, kteří v kinech nechali téměř 35 miliónů korun. Rodinnou komedii natočila režisérka a výtvarnice Galina Miklínová, scénář napsala s Pavlem Šrutem. Od nápadu k dokončení uplynulo sedm let.

„V americkém studiu Pixar zabývajícím se počítačovou animací by na tomto snímku pracovalo několik set lidí, náš tým jich měl 25,” uvedla. Příběh ze světa podobného lidskému se odehrává v animovaných kulisách Prahy vzniklých na počítači.

Foto: Falcon

Lichožrouti

Ze statistik vyplývá, že i na relativně malém českém trhu animované projekty najdou publikum. Podle předsedy Asociace animovaného filmu (ASAF) Marka Touška je absence domácího projektu způsobena několika faktory. „Jedním z nich je nedostačující konkurenceschopnost firem i tvůrců, kteří nejsou schopni nebo nechtějí vnímat a reagovat na evropské a světové trendy. Zároveň chybí koncepční přístup subjektů veřejné a privátní sféry,” řekl. Podle něj má smysl investovat do větších projektů, které dokážou generovat příjmy a dát práci množství tvůrců. ASAF sdružuje producenty, nezávislé filmaře i animační studia.

Foto: FAMU

Happy End od Jana Sasky

Portál asociace označil za úspěch i účast filmu Superbia maďarské režisérky Lucy Tóthové s českou účastí na festivalu v Cannes či snímek mladého výtvarníka a režiséra Jana Sasky Happy End, který je v užším výběru deseti kandidátů na Oscara. Pět finalistů bude oznámeno 24. ledna. Na bienále animace v Bratislavě ocenili Vánoční baladu režiséra Michala Žabky. Snímek o kouzlu dětské hry bourající hradby nenávisti a vracející do drsného světa lidskost vznikl loni. Teď se dostal do kin díky pásmu Pojar dětem; legendární filmař zesnulý v roce 2012 se podílel na scénáři.

Nejnavštěvovanější celovečerní animované filmy

2010: Avatar (954 108)   

2011: Šmoulové (519 188)

2012: Doba ledová 4: Země v pohybu (670 787)

2013: Šmoulové 2 (342 938)

2014: Jak vycvičit draka (423 903)

2015: Mimoni (830 984)

V roce 2017 vstoupí do kin 3D film Hurvínek a kouzelné muzeum společnosti Rolling Pictures. „Přineseme příběh, který zaujme vedle pamětníků i dnešní mladou generaci,” uvedl producent a režisér Martin Kotík. Předpokládá, že uspěje i v zahraničí.

Reklama

Výběr článků

Načítám