Hlavní obsah

Seriál Rapl přesvědčil náladou, v žánru obstál

Právo, Eva Zajíčková

Třináctidílný detektivní seriál Rapl s Hynkem Čermákem v hlavní roli dokázal České televizi, že si může dovolit natočit žánrovku s o něco vyššími filmařskými ambicemi, než mívala ve zvyku, aniž by tím odradila konzervativního diváka, jímž se ve své opatrnosti celé roky zaklínala. Publikum přesahující 1,2 miliónu dospělých bylo dostatečnou odpovědí.

Foto: Česká televize

Snímek ze seriálu Rapl

Článek

Přestože seriál s temnou severskou náladou scenáristy a režiséra Jana Pachla nenabídl právě bravurně zvládnutou detektivku a blíží se ke krimi, v žánru obstál. S melancholickou atmosférou krušnohorského pohraničí zacházel tak akorát, aby lehce manýristická kamera nezačala diváka popouzet místo okouzlovat. Nad rozkolísanou autorskou úrovní jednotlivých zápletek ke konci získaly nadvládu osobní linky hlavních postav, které se prolnuly v závěrečném případu.

Takže konec dobrý, všechno dobré – ačkoli v posledním okamžiku se ozval záhadný výstřel, jejž zřejmě vysvětlí až druhá řada, která se má začít natáčet už počátkem příštího roku.

Jako u seriálového debutu Cirkus Bukowsky i u Rapla se ukazuje, že Pachl je zatím lepším režisérem než scenáristou. Nejde však o velký rozdíl a ze schopnosti napsat si vlastní scénář opět těží, stejně jako ze silné vizuální představivosti a z chuti hrát si s žánrem.

Není sice jasné, do jaké míry se tu dotýká jeho schémat a konkurenční tvorby vědomě a do jaké míry k tomu přistupuje i bezděky třeba pod časovým tlakem v autorské a inscenační nouzi, ale to je pro tuto chvíli jedno, protože méně by bylo více. Větší soustředění na zápletky a ambice nabídnout skutečně napínavou detektivku by přinesla přesvědčivější výsledek.

Podobné výhrady budí používání humoru, kdy se nelze zbavit dojmu, že leccos bylo možné oželet a že hranice podbízivosti je zřejmě v zápalu tvůrčího entuziasmu přehlédnutelná snadněji, než se může zdát. Nikoli však pro herce, kterým občas něco nešlo přes jazyk. Jde však spíš o drobnosti.

Herecké výkony jsou s ohledem na mrazivé i jinak náročné podmínky natáčení divákem nedocenitelné. Dobře to funguje hlavně v základní trojici Čermák, Příkazký a Pyško, zajímavě a velmi dobře obsazené jsou ženské postavy.

Navzdory menším výhradám se Rapl povedl a dosáhl nadprůměrné úrovně. Ostatně Pachlovy starší televizní adaptace literárních povídek Bohumila Hrabala a Jana Zábrany z cyklu Škoda lásky ukazují, že jde o talentovaného autora s uměleckými ambicemi i schopnostmi, který se s rostoucím počtem příležitostí vypíše.

Otázka však je, jestli výrobní systém České televize dopřává vývoji látek dost prostoru a podpory. Aktuálně vysílaná česká minisérie Pustina z produkce HBO, která předvádí na zdejší televizní poměry nevídaně vysokou úroveň zpracování, by pro vedení České televize mohla být dobrou motivací k zamyšlení.

Rapl
Scénář a režie: Jan Pachl, hrají: Hynek Čermák, Stanislav Majer, Lukáš Příkazký aj.

Celkové hodnocení: 75 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám