V těchto dnech vychází vaše album Morricone 60, na které jste znovu nahrál některé své slavné filmové písně. Podle jakého klíče jste písničky na desku vybíral?

Jde o album, které mapuje celou mou kariéru. Vybíral jsem filmovou hudbu, kterou znají posluchači na celém světě. Samozřejmě jsou na desce skladby z Leoneho filmů či z filmu Misie, které jsou pro mě důležité. Ale jsou na ní také novější melodie, například z filmu Osm hrozných režiséra Quentina Tarantina. Jde o shrnutí mé kariéry. Snažil jsem se, aby posluchač, který si album pustí, pochopil mou cestu hudebním světem.

Skladby na album Morricone 60 s vámi nahrál Český národní symfonický orchestr. V čem jsou ve srovnání s originálními nahrávkami jiné?

Spolupracuji s vaším orchestrem dlouho a je naprosto skvělý. Nahrávky na album jsou pořízeny za asistence nejmodernější techniky, takže věřím, že posluchač ocení kvalitu zvuku. Jinak jde o přesné kompozice, které jsem napsal k filmům.

S Českým národním symfonickým orchestrem spolupracujete dost často. Co vás umělecky spojilo?

Slyšel jsem o něm již dříve a postupem času jsem si začal hledat více a více informací. Navíc na něj jiní skladatelé nešetřili chválou, a tak jsme se sešli a začali spolupracovat. Nahrávali jsme už hudbu k mnoha filmům, ať už jde o Nejvyšší nabídku, Osm hrozných nebo Tornatoreho film. Pro Osm hrozných jsme společně nahrávali i v londýnském Abbey Road studiu.

Ennio Morricone (vpravo) a režisér Quentin Tarantino při natáčení hudby k filmu Osm hrozných v britských studiích Abbey Road.

Ennio Morricone (vpravo) a režisér Quentin Tarantino při natáčení hudby k filmu Osm hrozných v britských studiích Abbey Road.

FOTO: archiv Blue Gekko

Měl jste díky svému přátelskému vztahu s Českým národním symfonickým orchestrem možnost poznat blíže českou hudbu, její klasiky i folklór?

Díky orchestru ne. Když jsem v Praze, tak se věnuji jen práci a nezvládám si ani pořádně prohlédnout vaše hlavní město, které je krásné. Samozřejmě ale znám vaše věhlasné skladatele, jako jsou Smetana a Dvořák. Ty musí znát každý.

Vaše hudba se objevila ve více než pěti stech filmech a seriálech. Jsou mezi nimi takové, pro které svou skladatelskou práci považujete s odstupem času za méně podařenou?

Nic takového. Ke každé své hudební práci mám vztah. Snažím se odevzdávat vždy maximální výkon. Pokud se bavíme o komponování a skládání hudby, neexistuje v něm žádný prostor pro improvizaci. Vždy vím přesně, co dělám a proč. V minulosti jsem ale byl členem několika hudebních uskupení a v nich jsem improvizoval velmi rád a často.

Někteří umělci tvrdí, že hudba je již napsaná ve vesmíru, autor si tam pro ni jenom sáhne a použije ji. Máte vy sám nějakou teorii na to, jak vzniká hudba?

Nepoužívám žádné příměry. Hudba vychází ze mě. Mám představu a slyším ji. Vždy vím, co dělám. Vždy jsem se snažil komponovat zajímavé věci, používat i netradiční nástroje nebo zvuky. Je to kombinace něčeho komického a zároveň napínavého. Mluvím hlasem hudby, ta musí doplňovat film.

Letos v květnu jste měl zdravotní potíže a zrušil jste několik koncertů. Jak se cítíte?

Jsem naprosto připraven na turné, těším se. Cítím se skvěle a stále pracuji. Momentálně dodělávám koncert pro dva klavíry a orchestr.

Stále koncertujete, jste neustále aktivní. Máte recept na dobrý odpočinek?

To nemám. Stále pracuji. Mám tolik práce, že nepřemýšlím nad tím, jestli bych mohl nebo chtěl pracovat na něčem jiném. Pracuju na tom, na čem chci pracovat, a to mě naplňuje. Hudba je můj život.