Co jste v koncepci Nouvelle Prague změnil?

Mám spíš dlouhodobou vizi. Organizoval jsem před deseti lety podobnou konferenci v Maďarsku. Byla to první podobná akce v regionu a inspirovala ty, které přišly po ní. Už předtím sice asi dvě desítky let existovaly showcaseové festivaly a konference o hudbě, ale byly příliš ploché. Nikdy jsem neměl rád diskusi, která má jenom dvě dimenze – diskutující panelisty a usínající publikum. Snažili jsme se proto zaměřit na jednotlivá témata a přinést je blíž lidem. Podobný duch panuje i na Nouvelle Prague.

Co mohou návštěvníci letos očekávat?

Stále máme několik panelů a jsem nadšený, protože letos máme opravdu dobré řečníky. Aby to ovšem bylo pestřejší, přinášíme několik seminářů. Jeden z nich je například pro agenty kapel. Bude ho vést mimo jiné Sean Goulding, agent kapel NOFX, The Quemists, Nine Inch Nails nebo Kongos, kteří na festivalu vystoupí. Další seminář povede skvělý řečník András Bozán Bodrogi z Maďarska. Názorně vysvětlí, jak zpeněžit působení na YouTubu. Také máme sekci, při které se mohou návštěvníci konference během pěti minut setkat s našimi profesionály jeden na jednoho, diskutovat a seznámit se.

Kromě toho je Nouvelle Prague příležitostí pro obchod. Profesionálové z Česka se mají setkat s kolegy z okolních zemí. Jeden způsob, jak mezinárodně obchodovat, je setkávat se s partnery individuálně. Já ovšem věřím, že je ku prospěchu, když je země schopná tvořit platformy a sdružení. Když uvažujeme o tom, kde by mohla hudba být za deset let, je podle mě prvním krokem k tomu vytvořit organizaci, která je schopná reprezentovat zájmy odvětví například ve vztahu k politice.

Tou organizací má být Nouvelle Prague?

Nemá být takovou platformou sám o sobě, ale protože je místem setkání, mohl by ji generovat. A takové platformy by měly být nejen národní, ale i na mezinárodní evropské úrovni. My nyní pracujeme na pilotním programu Czech Music Office, který by měl pomoci dostat českou hudbu do zahraničí. Taková kancelář má ale smysl, jen když za ní budou stát čeští profesionálové. Je potřeba se spojit a shodnout se na tom, že potřebujeme podpořit export nebo například vzdělání a infrastrukturu.

Aby lidé věděli, že něco chtějí, musí nejprve pochopit, o co se jedná. I proto máme na Nouvelle Prague panel o networkingu, který vznikl v návaznosti na fakt, že úvodním řečníkem konference je Karel Barták z Generálního ředitelství pro vzdělávání a kulturu EAC.

Máte připraven program i pro hudební fanoušky?

V každém případě je v rámci festivalu čekají fantastické koncerty. I konference ale přináší témata, která jsou z mého pohledu zajímavá pro všechny fanoušky. Připravili jsme mimo jiné interaktivní poslechové sezení nazvané Jedno velké ucho. Na něj jsme vybrali písně s videoklipy, které přehrajeme a profesionálové z rádií nebo agenti o nich budou diskutovat.

Jaké skupiny, které vystoupí na festivalu, doporučujete nevynechat?

Opravdu se těším, že uslyším Japanese Girls. Jsem rád, že přijedou Kongos. Měli jsme zajímavou diskusi o tom, zda budou na Nouvelle letos velké hvězdy. Říkali jsme si, že možná ne. Pak jsme se ale podívali na Kongos a uvědomili jsme si, že mají úžasně nakročeno a jsou kapelou, která bude brzy válcovat největší pódia. Skvělí jsou i Cage Savage and The Last Drinks a mám rád indickou indie kapelu High Time.

Na co se osobně těšíte nejvíc?

Pro mě je letošní Nouvelle Prague trochu jako cukrárna. Sám jsem totiž během posledních dvaceti let pracoval v nejrůznějších pozicích hudební branže a zajímám se o všechna témata, která jsme připravili.

Jedno z nejzajímavějších podle mě přináší panel nazvaný Může kytara zachránit demokracii? Myslím, že to je aktuální téma. Bez jakékoli hluboké rešerše mohu vyjmenovat několik případů, kdy měla hudba vliv na společenské dění. Nyní je to například vymezení se skupiny The White Stripes proti Donaldu Trumpovi. Dřív jsem pracoval pro maďarský festival Sziget. Jeho zakladatel Péter Müller byl revoluční rocker z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Podobné osobnosti má většina zemí.