„Autor předloh Dan Brown si uvědomil jednu podstatnou věc,“ vysvětluje Tom Hanks. „Všichni máme rádi hádanky a tajemství, zejména pokud máme možnost vypátrat jednotlivé nápovědy a poté celou záhadu vyřešit. A právě to tyto knihy a filmy divákům nabízejí – jsou takřka interaktivní a jsou takové už od Šifry mistra Leonarda.“

Snímek Inferno přichází nově s prvky psychothrilleru. Doktor Robert Langdon se v něm na počátku probouzí, aby čelil zatím největší výzvě – ztrátě paměti. Pronásledován chorobnými vidinami a silnými bolestmi hlavy musí přijít na to, co se mu přihodilo a proč.

Zdrojem Brownovy inspirace pro Inferno bylo Danteho Peklo

„Pro Langdona je ve filmu peklo jak stavem mysli, tak i velice reálným zážitkem, protože ho sužují bolesti hlavy a trápí ho, že netuší, proč se mu to děje,“ vysvětluje Hanks.

Výpravy do Langdonovy hlavy

Inferno je vizuálně nejstylizovanějším snímkem z celé série. V tajemných snových vizích ukazuje, co se Langdonovi odehrává v hlavě, což vnáší do filmu zcela jinou atmosféru, než jakou měly dva předchozí.

Právě to Rona Howarda přitahuje – z 23 celovečerních snímků (mj. Apollo 13, Čistá duše, Rivalové), které natočil, se rozhodl pouze v tomto případě režírovat pokračování.

„Našly by se postavy, které mám rád, tak jako Roberta Langdona, ale snažím se vždy zkoušet nové věci. Je to zajímavější než se neustále opakovat,“ vysvětluje Howard. „Ale na filmech podle knih Dana Browna je skvělé právě to, že jsou velmi odlišné a v každém příběhu se zabýváme jinými motivy. Mohu se tedy vrátit k postavě, kterou mám rád, ale současně si mohu vyzkoušet něco zcela nového.“

Zdrojem Brownovy inspirace pro Inferno bylo Danteho Peklo, v němž se slavný italský básník ze čtrnáctého století snažil popsat pouť duše k Bohu. Prvním krokem je odvržení hříchů, nejpřísnější tresty jsou vyhrazeny pro největší padouchy a zrádce.

„Říkal jsem si, že by byl skvělý nápad představit čtenářům padoucha, který zjistil, že se v posledních osmdesáti letech množství lidí na Zemi ztrojnásobilo, a rozhodl se problém vyřešit velice specifickým způsobem,“ říká Brown. „Jako kluk jsem Danteho dílo četl, jak na střední škole, tak i na vysoké, ale musel jsem si ho přečíst mnohokrát opakovaně, abych přišel na způsob, jak z této epické básně ze čtrnáctého století vytvořit napínavý thriller.“

Snímek Inferno s prvky psychothrilleru.

Snímek Inferno s prvky psychothrilleru

FOTO: Falcon

Herci z celého světa

Příběhy Dana Browna se vždy odehrávají po celém světě, což tvůrcům umožnilo obklopit Hankse různorodou skupinou mezinárodních herců. Je tu britská herečka Felicity Jonesová, francouzský herec Omar Sy, slavný indický herec Irrfan Khan, dánská herečka Sidse Babett Knudsenová, Američan Ben Foster.

A Hanksovi prý tato role sedne už proto, že i v běžném životě má s Langdonem hodně společného. „Oba jsou poháněni zvědavostí, sdílejí smysl pro suchý humor a jsou to lidé, kterým když předhodíte nějakou hádanku, tak se do ní jako psi do kosti neústupně zakousnou a nepustí – svět kolem nich je fascinuje a mají pozoruhodnou mysl, která jim umožňuje ho rozšifrovat. A hlavně jde o jednoho z nejlepších herců naší generace,“ připomíná Howard.

Zajímavosti z natáčení
Smrtící virus vyrobili rekvizitáři podle následujícího receptu: 40 % vody, 30 % rostlinného oleje a 30 % kečupu.
Rekvizitáři vyrobili pro potřeby filmu celkem 15 kopií Danteho posmrtné masky, aby měli jistotu, že budou mít nějakou vždy k dispozici.
Starosta Florencie Dario Nardella se objeví v pozadí jedné scény coby „úředník“.
Pro zřícení Vayenthy v síni pěti set vyrobil tým speciálních efektů kaluž krve z červeného silikonu, aby se vzácná podlaha nepoškodila jinými látkami.
Během natáčení ve Florencii věnoval štáb radnici peníze na restaurování prostor, kde je uložena Danteho posmrtná maska.
Pro natočení Langdonových vidin pekla bylo použito 9000 litrů falešné krve na bázi cukru.