Byl to nejočekávanější hudební návrat roku a začal ve velkém stylu. V Havlíčkově Brodě bylo vyprodáno a Klus s kapelou mimo jiné převzali certifikát potvrzující platnost ustavujícího rekordu v nejdelší generální pauze uprostřed písně.

Generální pauza je pomlka ve skladbách, kdy se zároveň odmlčí všechny hlasy a nástroje se záměrem později ji dohrát. Muzikanti ji začali při koncertu na festivalu Mezi ploty v Praze 27. září loňského roku, kdy přerušili interpretaci písně Napojen. Od té doby nekoncertovali a ani Klus ji více než rok nezahrál. Generální pauza tak trvala jeden rok a tři dny, přičemž v pátek byla písnička v Havlíčkově Brodě dohrána.

Tomáš Klus nechal některé písně na turné vybrat fanoušky.

Tomáš Klus nechal některé písně na turné vybrat fanoušky.

FOTO: Milan Malíček, Právo

V sobotu bylo v Hradci Králové rovněž plno. Předtím než koncert začal, mohli si fanoušci v předsálí prohlédnout i osahat osm kontejnerů na odpadky, které byly různě upravené. Čtyři z nich jako pokoje členů kapely, přičemž návrh jejich podob udělali pro každého vždy tři ostatní. Další kontejner byl vypraven jako nahrávací studio, do dalšího mohli fanoušci házet muzikantům vzkazy v plastové láhvi. To vše bylo přátelským sdělením Kluse a spol., že odpadky je třeba recyklovat a správně ukládat.

Kouzlo i talent zůstaly

Samotný koncert pak ukázal, že po pauze neztratili Tomáš Klus, Jiří Kučerovský, Jan Lstibůrek ani Petr Škoda nic ze svého kouzla a talentu, kterými před lety okouzlili české fanoušky. Jejich vystoupení mělo dobrou energii a chuť vonných tyčinek, nacházeli se ve skvělé profesní formě a to vše evidentně hnala kupředu jejich chuť zpívat, hrát a bavit.

Tomáš Klus vyběhl během koncertu na balkón.

Tomáš Klus vyběhl během koncertu na balkón.

FOTO: Milan Malíček, Právo

O dvanácti písničkách do koncertního setlistu rozhodlo internetovým hlasováním sedm tisíc lidí, o dalších pak členové kapely. Zatímco fanoušci upřednostnili starší kousky (Nina, Chybíš mi, Marie, Napojen, Pocity, Do nebe a další), kapela při své volbě sáhla i ke skladbám z posledního výborného alba Anat život není, jež vyšlo loni v červnu.

Klus byl pěvecky jistý, nedělal chyby a jeho přednes měl nadhled, který na některých minulých koncertech tu a tam zaskakovala určitá výrazová křečovitost. Druhým hlasem mu výborně sekundoval Kučerovský, jinak bravurní kytarista, v kapele muž na „tvrdou práci“ a také „nadhazovač“ pro Kluse při uvádění skladeb. Rytmika byla naprosto spolehlivá a funkční, takže když se rozehrála celá kapela, i díky dobrému a vyváženému zvuku v sále nesla silný posluchačský zážitek.

Tomáš Klus a Cílová skupina pět minut před startem koncertu v Hradci Králové. Zleva Petr Škoda, Tomáš Klus, Jiří Kučerovský a Jan Lstibůrek.

Tomáš Klus a Cílová skupina pět minut před startem koncertu v Hradci Králové. Zleva Petr Škoda, Tomáš Klus, Jiří Kučerovský a Jan Lstibůrek.

FOTO: Milan Malíček, Právo

Překvapením byla nová písnička Dobré ráno, která měla v pátek mediální premiéru. Je rázná a rocková, melodicky v dobrém smyslu slova nakažlivá, v rámci repertoáru kapely až agresivní. Však si k její prezentaci vzal elektrickou kytaru i Klus, aby tažný refrén patřičně vynikl.

Méně slov, zato slovensky

Písničkář předem avizoval, že mezi písněmi bude hovořit méně než v minulosti. V Hradci Králové to dodržel, ačkoliv drtivá většina vět, které spolu s Kučerovským pronesli, byla zábavná, vtipná, případně vlídná. Klus se totiž mimo jiné rozhodl některé pasáže uvádět slovensky, což v sále vyvolávalo vlny pobaveného smíchu.

Tomáš Klus během koncertu.

Tomáš Klus během koncertu.

FOTO: Milan Malíček, Právo

A zábavný byl. Přeložit například název skladby Nezapomínej na mě ve zlém do slovenštiny jako Nezabúdaj na mňa v čudnom je lingvistický fór za sto bodů.

Klus také rapoval a improvizoval, nikdy však příliš dlouze. Uprostřed koncertu vyběhl mezi diváky a zabrousil i na balkón, přičemž celou dobu zpěvem komentoval to, co se kolem něho děje. Základnu měl na pódiu, jež svým vizuálním ztvárněním podtrhlo, že aktuální turné je recyklační.

Kontejnery v předsálí, z nichž některé byly vypraveny jako pokoje muzikantů.

Kontejnery v předsálí, z nichž některé byly vypraveny jako pokoje muzikantů.

FOTO: Milan Malíček, Právo

Vrátil se jako natěšený umělec, který nechal na pódiu duši a bez výjimky strhl ke zpěvu, pohybu a zábavě diváky, kteří v sobotu v Aldisu byli.

Tomáš Klus
Aldis, Hradec Králové, 1. října 2016

Celkové hodnocení: 90%