Hlavní obsah

Herec a principál pražského Divadla Na Jezerce Jan Hrušínský: Přeji lidem, aby jako lék užívali smích

Právo, Věra Míšková

Herec a principál pražského Divadla Na Jezerce Jan Hrušínský se stal po Jiřině Bohdalové novým patronem Festivalu české filmové a televizní komedie Novoměstský hrnec smíchu, který začal v neděli večer v Novém Městě nad Metují.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Jan Hrušínský tvrdí, že současným českým komediím chybí inteligentní humor.

Článek

Váš vztah k humoru dokazuje nad jiné zřetelně dramaturgie vašeho divadla. Přesto, co vás vedlo k tomu, abyste se stal patronem festivalu filmových komedií?

Došlo k tomu velmi jednoduše. Dostal jsem nabídku, chvíli ji zvažoval a pak přijal. Za prvé si myslím, že česká společnost všeobecně potřebuje humor jako sůl. Dívat se na určité věci s nadhledem a uvědomovat si, že to, co nás nezabije, to nás posílí, je důležité. A za druhé, myslím si, že humor chybí i českým komediím.

Ne že by jich bylo málo, ale obávám se, že někteří režiséři a scenáristé jako by měli strach nebo nechuť – to si netroufám říct – navázat na tu plejádu geniálních tvůrců veseloher.

Možná je to tím, že slovo veselohra dnes působí skoro pejorativně…

Ano, zdá se mi, že jakmile něco není dost avantgardní a umělecké, působí to jako brak. Ale ono to tak není. Udělat dobrou komedii je velmi těžká disciplína, a když namátkou připomeneme jen Martina Friče, Oldřicha Lipského, Jiřího Menzela, Václava Vorlíčka a další, většina jejich tvorby je dodnes aktuální a dodnes má divákům napříč generacemi co říci.

Obávám se, že dnešní filmy to tak nemají. Jistě, jsou výjimky, ale je jich málo a ta linka, kde je humor povýšen dál a osloví široké divácké vrstvy, aniž by urážel jejich inteligenci, se bohužel vytrácí.

Je těžké napsat scénář, ale je stejně těžké vůbec hledat komediální látky?

Scénář je samozřejmě alfou a omegou všeho. Ne každý má to štěstí, že má tatínka Zdeňka Svěráka, a tady je asi zakopán pes. Látky se hledají nesmírně těžko.

Od té doby, co jsem začal dělat divadlo jako producent, vím, že dramaturgie je nejtěžší obor nejen v divadle, ale pravděpodobně i ve filmu. Když to není na určité úrovni, je to z mého pohledu mrhání penězi.

Problém je možná i v tom, že zatímco každé divadlo musí mít svou jasnou dramaturgii, když sestavuje repertoár, filmy vznikají jako solitéry.

Chybí víc scenáristicko-režisérských tandemů, jako byl Macourek s Vorlíčkem a podobně. Ale je to i v tom, že – i když si nechci hrát na povýšeného kritika – jako divák cítím, že inteligentní humor českým komediím chybí.

Přitom je vědecky dokázáno, že smích je lék. Na všechna lidská trápení, bolesti duše, stresy a deprese je výtečný. A tak bych přál všem divákům, teď aktuálně těm v Novém Městě nad Metují, aby nemuseli brát jiné léky než smích.

Jaký humor máte vy sám opravdu rád?

Mám rád humor, který neubližuje. Humor může být i morbidní, suchý anglický, černý, je spousta druhů, ale vždycky by měl být kvalitní, a to mimo jiné znamená, že by neměl nikoho ranit, nikomu ubližovat.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám