Vzájemně lehce provázaných dvanáct povídek tvoří pod povrchem spíše román, poskládaný ze střípků jednotlivých, formálně kratších, ovšem silných a citlivých příběhů.

Dvanáct náhledů na mateřství, na roli matky v životě, dvanáctero způsobů vymezení se či vyrovnání se s touto rolí. Společně jsou jakoby jemnou příběhovou nití propojeny do soudržného celku.

Třeštíková je bezesporu vynikající prozaička, ani v jedné z povídek se nedopustila přešlapu, netlačí na pilu, nepodsouvá své vlastní postoje a názory, nechává čtenáře, aby proplul světy hrdinek a prožil s nimi jejich zásadní okamžiky. Její postavy jsou pestré, myšlením i přístupy rozmanité a nápadně životné.

Autorka disponuje výjimečným jazykovým citem, přirozeně pracuje s metaforami, myšlenky neupadají ani náznakem ke klišovitosti, vyznačují se až drásavou opravdovostí.

Vzhůru mezi literární elitu

Bábovky mohou být vlastně vnímány dvojí optikou – mužskou a ženskou. Bude-li knihu číst žena, pravděpodobně si příběhy ze své ženské podstaty niterně prožije. Bude-li knihu číst muž, dost možná se dozví z ženského světa, chápání a vnímání údělu mateřství a ženství více, než mu bude milé.

Podobně jako předchozí dva romány i tady hraje na tesknou strunu, příběhy jsou laděny do pochmurné nálady a k veselému vyprávění mají na míle daleko.

Bábovky jsou výborné, dotažené do poslední věty a Třeštíková se jimi definitivně katapultovala mezi českou literární elitu. Těžko soudit, zda jí více sedí forma románu či povídek, v obou se našla a v obou předvedla obdivuhodný výkon.

Celkové hodnocení: 95 %

 

Může se vám hodit na službě Zboží.cz: