Kurátor Vladimír Birgus, který výstavu připravil společně se svým kolegou Josefem Mouchou, zdůraznil, že opavská škola není striktně ateliérovou, a klade si za cíl připravit studenty na všechny umělecké disciplíny fotografického spektra. Protože uživit se dnes samostatnou a specifickou tvorbou je obtížné.

Fotograf Jindřich Štreit, kurátoři výstavy Vladimír Birgus a Josef Moucha (zleva).

Fotograf Jindřich Štreit, kurátoři výstavy Vladimír Birgus a Josef Moucha (zleva).

FOTO: Jan Šída, Právo

Práce fotografa je spojená především s určitou osamělostí, neboť fundamentální koncept budoucího díla vzniká nejprve v jeho mysli. Až pak přichází na řadu řemeslo, které abstraktní ideu pomáhá zhmotňovat. A řemeslo by měli studenti získat studiem na škole.

Reflexe aktuální problematiky

Dnešní fotografie je především spojená s moderními technologiemi. Často nevíme, co tvůrce vytvořil pouhým zmáčknutím spouště a co vzniklo pomocí grafických programů. To ale vlastně není důležité, protože nově vzniklá realita je nahlížena čistě subjektivním hlediskem.

V některých případech smazává dílo striktní dělicí čáru mezi obvykle pojatou fotografií a klasickou olejomalbou, jinde využívá komiksové sériovosti vizuálních obrazů nebo dokonce rozostřuje realitu tak, aby vznikala takřka surrealistická zátiší.

Martin Wágner: Kde začíná Evropa - Where Europe Begins, 2013

Martin Wágner: Kde začíná Evropa - Where Europe Begins, 2013

FOTO: katalog výstavy

Tematicky současná fotografie hodně reflektuje aktuální problematiku, konfrontuje životní styly subkultur nebo odlišných generací. Hodně pracuje s identitou jedince, zamýšlí se nad jejím zasazením do postmoderních kulis městské krajiny.

Výstava transparentně odráží fakt, že škola drží krok s moderními trendy ve fotografii, reaguje na nové směry a možnosti v oblasti vizuálního umění. Proto mají o studium zájem nejen čeští a slovenští studenti, ale také zájemci z Japonska nebo USA. S nadsázkou lze říci, že Opava se stala za čtvrtstoletí své existence symbolickým pupkem fotografického světa.