Hlavní obsah

Pupek fotografického světa se čtvrtstoletí skrývá v Opavě

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výstava nazvaná Čtvrtstoletí, Institut tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě 1990–2015 mapuje a také bilancuje vše významné, co za dvacet pět let na škole vzniklo. Expozici, kterou si lze prohlédnout v pražském Domě fotografie do 18. září, však rozhodně nelze chápat jako prostou přehlídku obrázků rozvěšených na stěnách. Návštěvník je konfrontován s otázkou, kam až se fotografie za ta léta posunula.

Foto: katalog výstavy

Dnešní fotografie je především spojená s moderními technologiemi (Bára Prášilová, Never Happened, 2012).

Článek

Kurátor Vladimír Birgus, který výstavu připravil společně se svým kolegou Josefem Mouchou, zdůraznil, že opavská škola není striktně ateliérovou, a klade si za cíl připravit studenty na všechny umělecké disciplíny fotografického spektra. Protože uživit se dnes samostatnou a specifickou tvorbou je obtížné.

Foto: Jan Šída, Právo

Fotograf Jindřich Štreit, kurátoři výstavy Vladimír Birgus a Josef Moucha (zleva).

Práce fotografa je spojená především s určitou osamělostí, neboť fundamentální koncept budoucího díla vzniká nejprve v jeho mysli. Až pak přichází na řadu řemeslo, které abstraktní ideu pomáhá zhmotňovat. A řemeslo by měli studenti získat studiem na škole.

Reflexe aktuální problematiky

Dnešní fotografie je především spojená s moderními technologiemi. Často nevíme, co tvůrce vytvořil pouhým zmáčknutím spouště a co vzniklo pomocí grafických programů. To ale vlastně není důležité, protože nově vzniklá realita je nahlížena čistě subjektivním hlediskem.

V některých případech smazává dílo striktní dělicí čáru mezi obvykle pojatou fotografií a klasickou olejomalbou, jinde využívá komiksové sériovosti vizuálních obrazů nebo dokonce rozostřuje realitu tak, aby vznikala takřka surrealistická zátiší.

Foto: katalog výstavy

Martin Wágner: Kde začíná Evropa - Where Europe Begins, 2013

Tematicky současná fotografie hodně reflektuje aktuální problematiku, konfrontuje životní styly subkultur nebo odlišných generací. Hodně pracuje s identitou jedince, zamýšlí se nad jejím zasazením do postmoderních kulis městské krajiny.

Výstava transparentně odráží fakt, že škola drží krok s moderními trendy ve fotografii, reaguje na nové směry a možnosti v oblasti vizuálního umění. Proto mají o studium zájem nejen čeští a slovenští studenti, ale také zájemci z Japonska nebo USA. S nadsázkou lze říci, že Opava se stala za čtvrtstoletí své existence symbolickým pupkem fotografického světa.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám