Je to vlastně obsáhlý katalog, který má však charakter výpravné a graficky zajímavé knihy.

Své si v ní najde nejen milovník Kupkova díla, ale i odborník či laik. Člověk si může jen tak listovat a obdivovat jednotlivé obrazy nebo chronologicky postupovat stránku po stránce a analyzovat malířský vývoj tvůrce. Soupis 359 olejomaleb, který byl schválený správcem autorských práv, francouzskou společností Adagp, vytvořil kolektiv autorů, jmenovitě galerista a šéf Adolf Loos Apartment Gallery (distributor knihy na náš trh) Vladimír Lekeš, generální ředitelka Rakouské Národní galerie Belvedere Agnes Husslein-Arco, kunsthistorička Ludmila Lekeš a historička umění Eliška Zlatohlávková.

„Kupka byl fantastický umělec pro Čechy i Rakousko. Svým nezaměnitelným stylem ovlivnil mnoho jiných malířů. A je vlastně i výborným ambasadorem českého výtvarného umění,“ uvedla Agnes Husslein-Arco.

 Spoluautoři knihy Agnès Husslein-Arco a Vladimír Lekeš.

Spoluautoři knihy Agnès Husslein-Arco a Vladimír Lekeš

FOTO: Jan Šída, Právo

Jednotlivé kapitoly jsou pojaty tak, že zahrnují díla, která mají stylové styčné body. Dále jsou uvedeny trojjazyčný název, rok vzniku, rozměry, vlastník, seznam výstav i literatura, v níž lze získat rozšiřující informace.

Pro povrchního znalce Kupkovy tvorby bude jistě zajímavá především první kapitola, nazvaná Konvenční – předabstraktní, ukazující malířovu figurální tvorbu. Nepoučení lidé si totiž často myslí, že Kupka za abstraktní tvorbu schovával neschopnost vytvořit konkrétní téma. Na ploše zmíněné kapitoly vidíme, že si prošel dlouhou vývojovou cestu, od malování náboženských témat inspirovaných barokem přes portrét 19. století, archaickou krajinomalbu po secesní akty či symbolistické kompozice.

U částí zaměřených na abstrakci je patrné, jak posouval své vize a jak kladl barevné plochy, aby vytvořil dojem plasticity a dynamiky.

Na konci ambiciózní knihy, která vznikla i díky osobním kontaktům galeristy Lekeše s Kupkovým přítelem Georgem Waldesem, najdeme i část věnovanou dílům, která nemají obrazovou dokumentaci i soupis vystavovaných falzifikátů.

Publikace se stává symbolickou overturou k plánovaným výstavám Františka Kupky, které se uskuteční v letech 2017 až 2018 v Centre Georges Pompidou v Paříži a pražské Národní galerii.