Hlavní obsah

Tvorbu revolučního finského harmonikáře ovlivňuje počasí

Novinky, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Kimmo Pohjonen, který vystoupí 23. května v pražském Divadle Archa, představuje výjimečný zjev na hudební scéně, kdy zcela změnil pohled na akordeon. Z nástroje spojovaného s lidovou hudbou dokázal vydolovat naprosto neuvěřitelné zvuky jak netradičním stylem hry, tak pomocí různých efektových krabiček a elektroniky, která umožnila jednotlivým klapkám přiřadit různé samply, ať už varhan, nebo třeba zemědělských strojů.

Foto: Divadlo Archa

Kimmo Pohjonen

Článek

Co můžeme očekávat od vašeho koncertu v Arše?

Zazní především hudba z mého posledního alba Sensitive Skin, je to nová hudba, kterou jsem složil pro album. Stojí na zvuku elektrického akordeonu s bicími, kytarou, elektronikou a hlasy.

V kapele jsou dva ženské hlasy (s Kimmem hrají jeho dvě dcery Inka a Saana) a můj hlas. Zahrajeme samozřejmě i něco, co není na desce.

Foto: Divadlo Archa

Kimmo Pohjonenen Skin

Jak velkou roli bude mít na koncertě improvizace?

Součástí každé skladby nebo sóla je vždycky improvizace, je však těžké říci, jaký podíl improvizace zajímá. Ale improvizace je vždy důležitou součástí mé hudby, je to prvek, který velmi oceňuji, pořád ho tam chci mít.

Takže to bude částečně improvizace? Ptám se, protože jste spolupracoval se smyčcovým Kronos Quartetem, který hrál vaši skladbu Uniko, ta ale byla napsaná do not.

To byla víceméně složená hudba, ve které nebylo mnoho improvizace, ale tady je více improvizace, protože hrajeme i věci, které nejsou na nahrávce. Nahrávka přináší víceméně napsanou hudbu, ale pak hrajeme i sóla a improvizovanou hudbu, která není na desce.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Kimmo Pohjonen hraje s Krosnos Quartetem

Jaké to je pohybovat se mezi psanou hudbou a improvizací, které bývají vnímány protikladně?

Mám tuto kombinaci rád, ale pro publikum je někdy velmi těžké říci, co je složené a co je improvizace. Já rád kombinuji tyto dva prvky, pro mne je to přirozené, dává to duši, můžete reagovat na místo, kde jste a na publikum a nějak vytvářet hudbu přímo před publikem.

Plánujete také nějakou vizuální show?

Vizuální stránka je vždy důležitá. I pro pražský koncert jsem připravil obrazovou složku, velmi pečlivě naaranžovaná světla. Je to velmi důležitá součást stejně jako zvuk, myslím surroundový zvuk, můžeš být uprostřed zvuku, protože máme reproduktory po celém koncertním sále.

Je pro vás v něčem podstatné, že jste zrovna z Finska? Přeje více experimentům?

Myslím si, že školský systém zde je velmi dobrý, můžete dostávat granty, vláda podporuje kulturu a studia, což je dobré pro tvorbu hudby.

A pak je tu ještě jedna věc, počasí. V zimě, kdy je tu tma, rád komponuji. Na hudbu, kterou vytvářím, má skutečně velký vliv počasí.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám