Co můžeme očekávat od vašeho koncertu v Arše?

Zazní především hudba z mého posledního alba Sensitive Skin, je to nová hudba, kterou jsem složil pro album. Stojí na zvuku elektrického akordeonu s bicími, kytarou, elektronikou a hlasy.

V kapele jsou dva ženské hlasy (s Kimmem hrají jeho dvě dcery Inka a Saana) a můj hlas. Zahrajeme samozřejmě i něco, co není na desce.

Kimmo Pohjonenen Skin

Kimmo Pohjonen Skin

FOTO: Divadlo Archa

Jak velkou roli bude mít na koncertě improvizace?

Součástí každé skladby nebo sóla je vždycky improvizace, je však těžké říci, jaký podíl improvizace zajímá. Ale improvizace je vždy důležitou součástí mé hudby, je to prvek, který velmi oceňuji, pořád ho tam chci mít.

Takže to bude částečně improvizace? Ptám se, protože jste spolupracoval se smyčcovým Kronos Quartetem, který hrál vaši skladbu Uniko, ta ale byla napsaná do not.

To byla víceméně složená hudba, ve které nebylo mnoho improvizace, ale tady je více improvizace, protože hrajeme i věci, které nejsou na nahrávce. Nahrávka přináší víceméně napsanou hudbu, ale pak hrajeme i sóla a improvizovanou hudbu, která není na desce.

Kimmo Pohjonen hraje s Krosnos Quartetem

Kimmo Pohjonen s Kronos Quartetem

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Jaké to je pohybovat se mezi psanou hudbou a improvizací, které bývají vnímány protikladně?

Mám tuto kombinaci rád, ale pro publikum je někdy velmi těžké říci, co je složené a co je improvizace. Já rád kombinuji tyto dva prvky, pro mne je to přirozené, dává to duši, můžete reagovat na místo, kde jste a na publikum a nějak vytvářet hudbu přímo před publikem.

Plánujete také nějakou vizuální show?

Vizuální stránka je vždy důležitá. I pro pražský koncert jsem připravil obrazovou složku, velmi pečlivě naaranžovaná světla. Je to velmi důležitá součást stejně jako zvuk, myslím surroundový zvuk, můžeš být uprostřed zvuku, protože máme reproduktory po celém koncertním sále.

Je pro vás v něčem podstatné, že jste zrovna z Finska? Přeje více experimentům?

Myslím si, že školský systém zde je velmi dobrý, můžete dostávat granty, vláda podporuje kulturu a studia, což je dobré pro tvorbu hudby.

A pak je tu ještě jedna věc, počasí. V zimě, kdy je tu tma, rád komponuji. Na hudbu, kterou vytvářím, má skutečně velký vliv počasí.