Díla jsou plná iracionální nadsázky, zkarikované skutečnosti či existenciálních motivů.

Tvrdí, že před člověkem leží jen pár zásadních témat, jako jsou láska, smrt a pravda. Tato symbolická trojjedinost se objevuje s úpornou pravidelností prakticky ve všech olejích. A vždycky jsou zobrazované artefakty akcentovány výraznou barevností. Snad proto, aby si pozorovatel naplno uvědomil, o co v tom kterém obrazu jde.

Rudá barva symbolizuje syrově obnažené maso na zvířecí lebce, ale také krásu rozvitého květu. Z dálky vypadá celá symbióza dvou tvarů jako horoucí srdce, symbol víry. Tato už na první pohled rozčilující kontradikce má přitáhnout naši pozornost a vyvolat i určité napětí.

Šedomodré odstíny vyvolávají tísnivé pocity a těžké noční můry. Nahé ženské spící tělo, nad kterým se vznáší křídla a pařáty nočních dravců, evokuje takřka freudovské variace. Však se dílo také jmenuje Spánek rozumu plodí monstra.

Pokud touží malíř po plasticitě, neváhá překročit hranice plochy plátna a posune kompozici do abstraktního prostoru galerie. V díle Výkřik, na kterém futuristické vznášedlo zakrývá jako plesová škraboška tvář dámy s očima Audrey Hepburnové, neváhal destruovat obraz. Jeho výraznou část nechal strávit ohněm. Očazená část plátna vypadá z větší vzdálenosti jako namalovaná.

Jan Gemrot je malířem, který tvoří intuitivně, až pudově. Jde k věci, nebojí se používat ani extrémní symboly a odkazy. A nemá respekt z tabuizovaných témat.

Jan Gemrot: Nestrukturované observace, obrazy
Galerie města Kolína, do 31. prosince

Celkové hodnocení: 70 %