Hlavní obsah

RECENZE: Gangster Ka. Objednal si český premiér vraždu?

Právo, Věra Míšková

Po středeční slavnostní premiéře čeká nový český film režiséra Jana Pachla Gangster Ka první víkend v kinech, a lze předpokládat, že podobně jako u Kajínka či Příběhu kmotra udělají tržby producentům a distributorům radost.

Foto: Bioscop

Hynek Čermák (uprostřed) exceluje ve filmu Gangster Ka.

Článek

Oba jmenované filmy, stejně jako mnoho jejich zahraničních předchůdců, ukázaly, že přitažlivost „skutečných“ příběhů hojně medializovaných gangsterů je velká, že diváci rádi pátrají po tom, kdo je ve filmu předobrazem kterého podnikatele, oběti či politika.

Na tom také stála celá reklamní kampaň Gangstera Ka. Scénář napsal Pachl společně s investigativním novinářem Jaroslavem Kmentou podle jeho knihy Padrino Krejčíř, ale záhy začali tvůrci mlžit. Film je podle jejich vyjádření Krejčířem „jen volně inspirovaný“, jindy zase „osmdesát procent je podle skutečnosti a dvacet procent fikce“.

Tak tedy diváku pojď, a zkus uhádnout, zda českým premiérem objednaná vražda spadá do těch osmdesáti, nebo dvaceti procent.

Po zhlédnutí filmu je zřejmé, že z hlediska jeho kvalit právě toto zacílení - nezacílení mu nejvíc ublížilo. Snaha postihnout oněch osmdesát procent skutečnosti zatížila gangsterku vysvětlujícími komentáři, které pod obrazem na střídačku podává policista a pravá ruka ganstera Ka - filmovým jménem Radima Kraviece.

Zejména v první polovině je dění na plátně skoro zbytečné, jen ilustruje to, co Filip Čapko a Predrag Bjelac vysvětlují. Činí to sice tak podrobně, aby opravdu každý pochopil, jak se z podvodníka okresního formátu stal nejprve roztomilý podvodník formátu celostátního a pak i skutečný gangster, ale přesto zejména ze začátku značně nepřehledně.

Zdatnější scenárista by to všechno dokázal vyprávět dějem, ale nejspíš by se musel vzdát řady  propletenců - a tudíž i značné části těch osmdesáti procent. Filmu jako takovému by to prospělo, v této podobě jde mnohem více o publicistiku.

Přitom je to škoda. Režisér Jan Pachl umí - jak to ukázal už v televizním Cirkusu Bukowskym - navodit atmosféru i natočit velmi působivé scény, jako je například jízda kamery po potrubí až k sídlu ČEPRO a řada dalších.

Hynek Čermák v roli Káčka je trefa do černého. Proměnlivost svého herectví využívá ke všem výrazovým polohám člověka, který má čiré potěšení z podvodů, je bonviván a grázl v rukavičkách, a pak se velmi přirozeně a beze slov promění v nemilosrdného mstitele.

Velmi dobrým hereckým partnerem je mu Predrag Bjelac, jenž s ním odjede i do druhého dílu nazvaného Gangster Ka: Afričan, který bude mít premiéru v listopadu. Policistům v podání Zdeňka Žáka a Filipa Čapka předepsal scénář role poněkud mdlé a Miroslav Etzler, Alexej Pyško či Vlastina Svátková nedostali větší prostor než jen pro figurkaření.

Člověku je cestou z kina mizerně ze všeho, co film o českém organizovaném zločinu předkládá. Není to nic, co bychom nevěděli nebo netušili, ale takto shrnuto to působí určitě silněji než v televizních zprávách. Jako film však Gangster Ka nepřekračuje průměr.

Gangster Ka
Režie: Jan Pachl, hrají: Hynek Čermák, Predrag Bjelac, Miroslav Etzler, Alexej Pyško, Vlastina Svátková a další. ČR 2015, 100 min.

Celkové hodnocení: 50 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám