Výtěžky z benefičních představení pomohly zachránit gotický hrad ze 13. století do té míry, že mohl být v roce 2008 zapsán do prestižního seznamu národních kulturních památek.

Během let se na hradním nádvoří podařilo uvést již patnáct operních titulů, o něž je vždy velký divácký zájem, k nejnavštěvovanějším představením patřil Mozartův Don Giovanni a Smetanova Libuše s Evou Urbanovou.

Na Grabštejně účinkují každoročně prvotřídní sólisté, většinou z pražského Národního divadla, takže operní představení s klavírním doprovodem představují skutečně vrcholný umělecký zážitek.

Svůdnou Maddalenu ztvárnila na Grabštejně mezzosopranistka Andrea Kalivodová, Vévodu vytvořil tenorista Martin Šrejma.

Svůdnou Maddalenu ztvárnila na Grabštejně mezzosopranistka Andrea Kalivodová, Vévodu vytvořil tenorista Martin Šrejma.

FOTO: Hana Smejkalová

A navíc mají grabštejnská představení na hradním nádvoří pod srpnovým slunečním nebem neopakovatelnou atmosféru. Platí to i o letošní inscenaci Rigoletta, jíž na tamní scénu poprvé pronikl italský operní král Giuseppe Verdi.

A poprvé na Grabštejně vystoupil i charismatický představitel titulní role, barytonista Richard Haan, stejně jako sopranistka Jana Sibera v roli jeho dcery Gildy, jejíž bezchybný a krásný stříbrný soprán diváky nadchl k mnoha bouřlivým ovacím.

Mantovského vévodu výborně zazpíval i zahrál tenorista Martin Šrejma, smyslnými úsměvy nešetřila Andrea Kalivodová v roli svůdné Maddaleny. A Luděk Vele se s chutí chopil role Sparafucila. Kvalitní výkony ale podali všichni sólisté i sboristé, stejně jako klavíristka Šárka Csölle Knížetová, která zastoupila orchestr, a vše se odehrávalo pod spolehlivou taktovkou Jana Chalupeckého.

Jednoduchou scénu založenou na principu masky navrhly opět studentky Střední uměleckoprůmyslové školy a Vyšší odborné školy v Jablonci nad Nisou pod vedením Jitky Jelínkové. Na konci Rigoletta se tleskalo dlouho a vestoje.

Zleva Richard Haan v titulní roli a Luděk Vele jako Sparafucile v inscenaci Rigoletta na hradě Grabštejně.

Zleva Richard Haan v titulní roli a Luděk Vele jako Sparafucile v inscenaci Rigoletta na hradě Grabštejn.

FOTO: Hana Smejkalová

K tradicím grabštejnských beneficí patří i každoroční výtvarná výstava. Letos měli diváci možnost se seznámit s dílem akademického sochaře a malíře Vojtěcha Adamce, jehož jeden obraz obohatil Galerii svaté Barbory, která se pyšní už řadou děl předních osobností.

Vynikající výkon podala v roli Gildy sopranistka Jana Sibera, na snímku s Martinem Šrejmou v roli Vévody mantovského.

Vynikající výkon podala v roli Gildy sopranistka Jana Sibera, na snímku s Martinem Šrejmou v roli Vévody mantovského.

FOTO: Hana Smejkalová

A ke Zvonu smíření, jehož hlas zní z hradní věže do kraje již od roku 2001, přibyl letos i Oblouk smíření - čtrnáct tradičních zastavení křížové cesty, která z hořického pískovce vytvořil sochař Michal Moravec a jejichž putování začíná již pod hradem a končí na hradní zahradě, odkud je nádherný výhled do tří zemí - Čech, Německa a Polska.

Celkové hodnocení 90 %