Jeho producentem je Yarda Helešic, znamenitý kytarista, skladatel a samozřejmě producent.

Na tomto postu v případě Kabátu vystřídal Milana Cimfeho, který se skupinou pracoval na několika minulých počinech ve studiu Sono. Začal i na aktuálním, ale před loňským zářijovým koncertem v Praze na Vypichu kapela práce přerušila a rozhodla se soustředit pouze na vystoupení.

Sedíme ve studiu Barrandov Sound a baskytarista Milan Špalek říká: „V Sonu jsme nahráli základy - kytaru, baskytaru a bicí. Já si pak nahrávky vzal a chtěl jsem na ně psát texty. Ono to ale nefungovalo. Nevím proč, ale nic mi takzvaně neházely, neinspirovaly mě. Věděl jsem, že je něco špatně, ale nemohl jsem tomu přijít na kloub. Říkal jsem si, že když jsem už otextoval sto osmdesát písniček, tak dalších dvanáct musím zvládnout také. Ale nešlo to. Nakonec jsme se s kluky sešli a já navrhl, abychom vymysleli něco, co naši práci ještě pořádně nakopne.“

Po koncertu na Vypichu se domluvili na spolupráci s producentem Yardou Helešicem a přesunuli se na Barrandov. „Začalo nás to bavit a já začal psát texty,“ konstatuje Špalek.

Helešic měl pomoci s kytarami

„S Yardou přišla úplně nová energie. Najednou pro nás nahrávání nebyla rutina. S Milanem Cimfem se nám v Sonu dělalo vždycky dobře, potřebovali jsme už ale po těch letech změnu,“ vysvětluje zpěvák Josef Vojtek.

Josef Vojtek při natáčení v barrandovském studiu.

Josef Vojtek při natáčení v barrandovském studiu

FOTO: Právo - Jaroslav Špulák

„Po koncertu na Vypichu jsem od kluků dostal nabídku, abych jim pomohl s kytarovými party,“ vzpomíná Helešic. „Kytary pro mě byly primární, ale spolupráci jsem pojal komplexněji. Mým záměrem bylo dát do kytarových partů něco, co v Milanovi zažehne jiskru k psaní textů. Když jsem si navíc poslechl demosnímky písniček, ukázalo se, že jsou skvělé. Kluci jich chtěli pár vyhodit, ale já jim řekl, že tomu dáme čas a pak se na ně podíváme. Protože jsme si od začátku rozuměli pracovně i lidsky, dostavilo se brzy i to nadšení.“

Z vyprávění Vojtka a Špalka bylo naprosto patrné. A kytaristé Tomáš Krulich a Ota Váňa prý tráví ve studiu tolik času jako málokdy předtím.

„Na albu bude maximálně dvanáct třináct písniček. Máme jich asi dvaadvacet, ale už proběhl užší výběr. Mezi vybranými jsou i některé, které jsme po prvním nahrávání zavrhli,“ prozrazuje Špalek.

Pokud jde o název desky, tvrdí, že ještě není. Nápady ale existují. „A jsou skvělé,“ usmívá se Helešic. Pro něj i kapelu je nicméně v těchto dnech důležitější nahrávání dokončit.

„Album musí vyjít do turné. Nechtěli bychom na ně jet bez něho, tím spíš, když je plánované k desce,“ usmívá se Špalek. „Navíc by nám to už lidi asi neodpustili. Slibovali jsme jim, že desku představíme už na Vypichu, dokonce jsme ji slíbili i dřív. Nemůžeme si dovolit ji nevydat.“

Text o lásce? Možná

Z minulosti je známo, že zpoždění ve vydávání alb Kabátu často způsoboval Špalek, který je textařem a ve své práci si dával na čas. Letos baskytarista nachází jiné důvody.

„Kluci to vždycky házeli na mě, tak já to teď hodím na ně,“ začíná vysvětlovat s úsměvem. „Napsal jsem například text, ale poté, co jsme začali spolupracovat s Yardou, se některé písničky od kytar tak změnily, že je do nich už nešlo zpívat. Například se totálně změnilo frázování zpěvu. A tak musím přepisovat.“

Jeden text na desku napsal Matěj Homola, zpěvák a kytarista skupiny Wohnout. „Je výborný, ale v podstatě mě také zdržel. Napsal jsem text o pirátech. Potom jsme poslali Matějovi písničku, aby na ni zkusil napsat svůj text. A on ho napsal o pirátech, aniž bych mu předtím cokoli řekl. Tím pádem jsem musel svůj text zmuchlat, protože by mi bylo trapné říct mu, aby zmuchlal svůj,“ přidává historku Špalek.

Elán, který je ve studiu Barrandov Sound cítit, stejně jako poslech prvních ukázek napovídají, že vzniká pozoruhodné a hudebně, textově i pěvecky poctivé rockové album. Nebude se na něm ale Kabát opakovat?

„Rock’n’roll, který hrajeme, má své postupy. A stupnice má jen osm tónů. Naši kapelu ale vždycky charakterizovaly mimo jiné dobré texty, v těch se Milan neopakoval. A myslím si, že přítomnost nového producenta tuhle věc také kočíruje,“ vysvětluje Vojtek.

Nedá mi to ještě, abych se Milana Špalka nezeptal, jestli bude na nové desce nějaký text o lásce. Je totiž známo, že se jim v minulosti vyhýbal. Kdosi označil za láskyplnou písničku jen Malou dámu, se kterou kapela v roce 2007 soutěžila na Eurosongu. „Ta je spíš o touze. Já ale napsal hodně textů o lásce,“ překvapuje Špalek. „Asi deset, ale musí se v nich ta láska najít. Na novou desku zatím text o lásce nemám. Jeden je o blázinci…, ale o lásce? Uvidíme. Možná tam nějaký bude.

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz: