Připravujete se na své nadcházející koncertní turné intenzivně?

Právě jsem se vrátil ze zkoušky se svou novou kapelou. Máme hodně práce s koncerty v Rusku. Snažíme se dát dohromady setlist, měli bychom hrát nějaké nové písničky, ale pořád si nejsem jistý, jak to s tím Ruskem vlastně dopadne, protože tam prý nesmíme zpívat o násilí ani nic rouhavého.

Vadí vám to?

Štve mě to, protože jsou to mé koncerty a moji fanoušci. Připravovali jsme se na čtyři koncerty, ale teď to vypadá, že zbude jen jeden, nejsem si jistý. Každopádně až přijedu do vaší země, můžete se těšit na některé z nových písniček, které jsem připravil na novou desku. Z toho mám radost.

Jaké jsou?

Velmi jiné, řekl bych. Ne v tom smyslu, jak to říkávají všichni umělci, když natáčejí novou desku a jsou z ní vedle. Pracoval jsem na nich čtyři měsíce, vznikly velmi přirozeně. Dělal jsem na jejich podobě s filmovým skladatelem a kytaristou Tylorem Batesem. Potkal jsem ho, když jsem hrál v seriálu Californication.

Jak dlouho se ještě chystáte na albu pracovat?

Je hotové. Za pár dnů vydáme singl a album by mohlo vyjít v říjnu. Možná. Kdo přijde na koncert, uslyší nové písničky dříve. Minimálně zahrajeme Cupid Carries a Gun, kterou jsem napsal pro seriál Salem. Ale neřeknu vám, co všechno budu hrát. Chci si nechat pár tajemství.

Hrajete rád ve východní Evropě?

Ano, ale teď máme problémy. Koncerty jsme naplánovali před více než půlrokem, dřív, než vypukly všechny ty události. Pro mě je například Rusko celkem významné. Jako dětem nám tvrdili, že tam žijí nepřátelé. Když jsem tam poprvé hrál, bylo to pro mě zvláštní, těžko popsatelné.

Vždy jsem byl fanoušek východoevropského umění. Mám rád umělce z Polska, České republiky i Ruska. Pochopil jsem, že to, co nazývají Američané avantgardou, není ve skutečnosti avantgarda, ale že se to tak v těch zemích prostě dělá. Američané tomu nerozumí, tak to nazývají avantgardou.

Vždy jste ve své tvorbě provokoval. Bylo to nutné?

Osobně cítím povinnost pobuřovat. Cítím v sobě dvě silné tendence. Jednou je potřeba tvořit hudbu a druhou směřování k chaosu. Vždycky musí být někdo, kdo všechno otevře a donutí lidi přemýšlet. Mám pocit, že se před časem tohle nucení na chvíli z mé duše ztratilo, přitažlivá síla chaosu najednou odešla. Ale ať už byla kdekoli, můžu vám potvrdit, že je zpátky.

Takže vaše nové písničky opět provokují?

Jsou hodně založené na blues, ale ne tak, jak to dělají některé kapely, které mám rád. Třeba The Black Keys, Jack White a podobně. Ve smyslu blues to má srdce a duši. Myslím, že nové album půjde ze všech mých nahrávek nejvíce do hloubky. Hudebně je to celkem zvíře. Má v sobě aroganci.

Mluvil jste o písničce Cupid Carries a Gun, která vznikla pro seriál Salem. Máte hodně nabídek psát hudbu pro filmy a seriály?

Teď je toho díky Tylorovi Batesovi, se kterým jsem pracoval na desce, víc. Dělá na spoustě seriálů a projektů pro televizi. Chtěl bych ke své nové desce vydat několik vizuálních projektů. Neměly by to ale být pouze videoklipy. Když slyším hudbu, vidím k ní rovnou obraz. Dosud jsem byl vždy nucený to ztvárnit v podobě videoklipu, producenti to tak chtěli. Teď mám ale i jiné nápady, obrazy, fotky a tak.

Pokud víme, v poslední době jste neměl zrovna šťastné období...

Byl to pro mě zvláštní čas. Umřela mi máma, musel jsem se s tím nějak vyrovnat. Zvláštní je, že to byla do určité míry úleva. Myslím, že je teď šťastnější, pokud tedy neexistuje posmrtný život, čímž si nejsem úplně jistý.

Pracoval jsem ale také na albu a měl jsem hodně různých příležitostí. Nějak se mi zrovna otevíraly dveře. Cítím se v podstatě stejný, jako když jsem začínal, ale na druhou stranu jsem daleko víc v kontaktu s některými částmi svého vědomí, které mě nutí dělat věci, kterým nerozumím.

Můžete být konkrétní?

Někdy třeba nerozumím tomu, proč jsem si při malování vybral určitou barvu. Mám pocit, že jen následuji nějakou cestu, že mě něco vede. Do Prahy se těším i proto, že to je v zásadě centrum a místo zrodu surrealismu. To je pro mě důležité, tahle historie mě zajímá.

Jste nejvíc hudebník, malíř anebo herec?

Většina hudebníků chce být herci a většina herců chce být muzikanty. Dřív jsem se snažil své malování, hraní a hudbu oddělovat. Chtěl jsem, aby byly uvěřitelné zvlášť. Teď mám ale pocit, že přišla doba, kdy se to může začít prolínat.

Hodně lidí dělá víc věcí špatně, nebo jen jednu skvěle. Já je zvládnu skvěle všechny. Ne proto, že bych byl šílený, ale proto, že dokážu využít všechny své osobnosti tak, aby spolu dobře fungovaly.

Proč věříte, že neexistuje posmrtný život?

Doufám, že neexistuje. Je velmi těžké mě zabít, čímž nikoho nevyzývám, aby na mě zaútočil. Nemyslím si, že v blízké době zemřu, ale příšerně bych se děsil faktu, že když konečně umřete, musíte ještě nějak pokračovat a být někde v nebi, nebo pekle.