Film o každoročním stěhování miliónu Čechů k moři, které nemáme. Je to důvod, proč jsme jiní než Chorvati? ptá se filmař. A všimli jsme si za ty desítky let, co se do „Jugoslávie“ vracíme, že si z nás domácí utahují?

Nejen z lahví piva a paštik, které si čeští turisté stále vozí s sebou, aby utratili co nejmíň, což se místním samozřejmě vůbec nehodí. Ale i z pantoflí, ve kterých odvážně lezou do skal a pak z nich padají, nebo z objevných výprav na širé moře, kam se vydávají na šlapadlech.

„U Čechů stále žije – u Chorvatů dávno mrtvý – dobrodružný duch kreslených filmů, na nichž jsme společně vyrůstali. Čechy ani v dospělosti neopouští neúnavný optimismus Pata a Mata ani radost ze života Bolka a Lolka. Oni zkrátka nikdy nedospěli a já jim to závidím,“ napsal o nejhospitalizovanějších prázdninových přistěhovalcích chorvatský novinář Boris Dežulović v článku Nešťastný turista Švejk, který se v Chorvatsku stal hitem internetu a vylákal Remundu a jeho štáb do Dalmácie. Za českými turisty a jejich hostiteli, ale také za česko-chorvatským párem, filmařem Alešem Sukem a jeho manželkou Željkou.

A tak se tu dozví, že ti dva byli před lety tak trochu jako Romeo a Julie, protože obě rodiny byly proti svatbě, což se ale nechce tatínkovi „nevěsty“ před českým štábem přiznat – prosím tě, co to povídáš?!? Podobně se zpočátku zdráhají chorvatští intelektuálové v anti-talk-show Soudný den probírat v jejich přítomnosti „český fenomén“, přičemž se zčistajasna jen tak mimochodem pohádají, jestli byl Nikola Tesla Srb.

Český dokumentarista objeví u pláže samozřejmě i pověstnou Májku, i když mu ji obyvatelé kempu zapírají, ale i rezavějící bombu, s níž si tamní majitel restaurace vyzdobil zahrádku. Podle vietnamské rodiny z Česka, která vedle památky na nedávnou válku spokojeně večeří, jsou Češi zakřiknutí, zato Chorvati jsou jako moře, a o bombě tvrdí hlava rodiny s půvabnou asijskou korektností, že je to věc majitele.

Masový turismus i oboustranné předsudky však zkoumá s nadhledem intelektuála i dětskou hravostí. Díky ní se svými panáčky na scéně s humorem manipuluje, ale nikdy beze smyslu. Na pohled zábavná hříčka – ale z druhé série Českého žurnálu se povedla nejvíc.