Hlavní obsah

RECENZE: Umění pro potěchu oka ve šperkovnici

Právo, Peter Kováč

Výstava Liquid Time/Tekutý čas v pražském Uměleckoprůmyslovém muzeu bilancuje dvě desetiletí tvorby ateliéru Kov a šperk na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.

Foto: UPM

Anton Cepka, brož Letadlo, stříbro lité, syntetické kameny, email, 1978. Ze sbírek Uměleckoprůmyslového muzea v Praze.

Článek

Založil ho v roce 1991 slovenský sochař a šperkař Anton Cepka, který má v rámci souboru vlastní malou retrospektivu doprovázenou i obsáhlým katalogem.

Většinu jeho broží a náhrdelníků z šedesátých až osmdesátých let zapůjčily do Prahy Slovenská národní galerie v Bratislavě a Moravská galerie v Brně, pár kusů vlastní i pořádající pražská instituce.

Cepku doplňují současné práce architekta Karla Weisslechnera, který stojí v čele ateliéru a výstavu pro Prahu i připravil.

Drtivá většina exponátů však jsou práce bývalých nebo současných studentů. Autoři vesměs pracují s dostupnými a levnými materiály a exkluzivnost šperků vytváří jen sám výtvarný nápad. Je to umění doslova pro každodenní život.

Někde ale jde o komorní sochařské objekty, imitující reálné předměty nebo vycházející z různých geometrických variací. Hranice užitého umění je překročena a některé ze šperků se vůbec nedají nosit.

Slouží prostě jen pro potěchu oka ve šperkovnici.

Celkové hodnocení 65 %

Liquid Time/Tekutý čas

Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, do 30. března

Reklama

Výběr článků

Načítám