Baraka, vlastním jménem Everett LeRoi Jones, za svou tvorbu, například hru Dutchman či jazzovou kritiku Blues People: Negro Music in White America, získal uznání a četná prestižní ocenění, přednášel i na předních univerzitách.

Kritici mu ale také vyčítali, že přispěl k radikalizaci černošské komunity, odmítal nenásilný boj proti rasismu a volal po zbraních i násilí proti původcům nespravedlnosti, jakož i vůči bělochům, ženám či homosexuálům. Býval obviňován z antisemitismu, protože přičítal Izraelcům podíl na teroristických útocích z 11. září 2001.

„Asi žádný spisovatel v 60. a 70. letech nebyl radikálnější či více polarizující než někdejší LeRoi Jones a nikdo jiný v éře boje za občanská práva neudělal více pro přenesení politických debat do světa umění,” napsala agentura AP a připomněla, že svého času se FBI bála básníka jako potenciálního „vůdce panafrického hnutí v USA”.