Hlavní obsah

Divadelní Luhačovice podržela Evropská unie

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Místopředsedkyně Senátu Alena Gajdůšková, hejtman Stanislav Mišák, starosta Luhačovic František Hubáček, akademičtí funkcionáři brněnské JAMU, do posledního místečka narvané Lázeňské divadlo - ti všichni vytvořili v pondělí nádhernou stafáž herečce Květě Fialové a hradišťskému Slováckému divadlu.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Barmanky Kateřina Velebová (Nicky), za ní kmotra festivalu Hana Gregorová (Carol), Irena Máchová (Adele) a Pavlína Mourková (Mel)

Článek

Právě této scéně, jedné z nejlepších v Česku, připadl úkol zahájit patnáctou přehlídku Divadelní Luhačovice, kterým prorektor JAMU Miroslav Plešák s jeho prvními ročníky vymyslel podle slov sloužícího prezidenta festivalu Miloslava Mejzlíka slogan: „Luhačovice jsou lázněmi duše“.

Popel a parlament

Květa Fialová zahrála vdovu po plukovníkovi v aktuální hře finského Švéda Bengta Ahlforse Popel a pálenka. Početné potomstvo v ní usiluje o znesvéprávnění matky a tchyně, aby pro sebe získalo dědictví. Samo se ovšem pěkně ztrapní, když vystaví světu na odiv osobní frustrace a ničím nepodložené velikášství.

To jsou choroby, které v kontextu pondělního zahajovacího představení Divadelních Luhačovic o den později naplno vyhřezly v čecháčkovství projevů docela již promodralých parlamentních koryfejů, kteří ještě po vlastní politické smrti v náručí kmotrovských společenství budou čtvrt století po nastolení přetvářky, nemorálností a loupení do vlastních kapes lidi strašit komunismem…

Je pozoruhodné, jak se přes noc stávají některé hry aktuálnějšími, než si autoři troufali domýšlet, když je psali.

Aby vůbec lidi přišli na jiné myšlenky, nadělily Divadelní Luhačovice divákům po impozantním parlamentním skóre 140 : 7, když modří ptáci odlétli ze vřavy do zapomnění jako Čapek ze Sán u Lipan, Barmanky Johna Godbera a Jane Thortonové Divadla Radka Brzobohatého v režii kmotry přehlídky, herečky Hany Gregorové.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Kmotra Divadelních Luhačovic Hana Gregorová (barmanka Carol) a Pavlína Mourková (barmanka Mel)

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Barmanky Kateřina Velebová (Nicky), kmotra festivalu Hana Gregorová (Carol) a Irena Máchová (Adele)

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Barmanky Irena Máchová (Adele) a Kateřina Velebová (Nicky)

Unijní resuscitace

Také středeční představení Vrátila sa raz v noci Eduarda Rovnera trnavského Divadla Jána Palárika, plné latinskoamerického magického realismu a židovské moudrosti, sklidilo úspěch, a nejenom proto, že se v Luhačovicích představila kmotra jednoho z minulých ročníků festivalu Božidara Turzonovová.

Spolupráce s Trnavou naplňuje nejnovější trend – příhraniční spolupráci festivalu podpořila v rámci fondu regionálního rozvoje ošklíbaná Evropská unie. Bez ní by Divadelní Luhačovice nejspíše zanikly na úbytě, protože česká hra na krizi v zemi rozkradené politiky pokračuje. A hned tak neskončí.

Divadelní festival v lázních duše pokračuje až do soboty.

Reklama

Výběr článků

Načítám