Underworld přijeli do Prahy o den dříve a v dobrém rozmaru. Ten si o půlnoci ze soboty na neděli přinesli i na pódium a během koncertu nabízeli diváků taneční kousky ze svého repertoáru, kterými je spolehlivě rozjařili.

Jejich tvorba v sobě mísí elektronické prvky, které prošly hudebním světem devadesátých a nultých let. Underworld s nimi nakládali jako s cihlami staveb, kterými jsou – obrazně řečeno - jejich kompozice.

Underworld byli vrcholem akce.

Underworld byli vrcholem akce.

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Pevným základem je rytmus, přirozeně dostatečně taneční, na něj se pak nabalují různé přirozené i „kosmické“ zvuky a pokusy o melodické linky. To vše má zhusta repetitivní charakter, takže ve výsledku jsou skladby formace poměrně dlouhé, trochu stereotypní, ale díky tanečnímu pilíři svým způsobem kouzelné.

Především zpívající Karl Hyde se dobře bavil, jako by chtěl divákům svým výkonem vynahradit mizerné počasí, které si pohrálo nejenom s jejich náladou, ale i s areálem a programem.

Z bezpečnostních důvodů

Po deštivém pátku se v sobotu v Panenském Týnci vyznamenal silný vítr. Několik minut před koncertem britských postrockových O. Children se zvedl takovou silou, že na pódiu začalo být nebezpečno, a tak organizátoři připravenou aparaturu raději stáhli ze scény do bezpečí. Přestože větrný poryv netrval dlouho, podle předpovědi meteorologů bylo možné očekávat další, a tak se nakonec rozhodli koncert O. Children zrušit a věnovat se přípravám na vystoupení skupiny Tata Bojs.

Tata Bojs slavili čtvrtstoletí.

Tata Bojs slavili čtvrtstoletí.

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Ta byla dobrou volbou. Jak svým hudebním pojetím, tak výkonem a nesporně především po vizuální stránce. Koncertem si připomněla pětadvacet let své existence, hrála písničky napříč léty a oživila vystoupení vzpomínkou na nejstarší časy i originálně pojatou písničkou Pěšáci, kterou představila za doprovodu vlastnoručně vyrobených nástrojů. Svým setem se Tata Bojs zařadili k nejlepším vystoupením českých kapel na festivalu.

Zmínku si jistě zaslouží i slovenská skupina Peter Bič Project. Zatímco její singly znějí velmi tanečně, v Panenském Týnci nabídla víceméně rockový set, kterému vládly skvělé výkony muzikantů i intonačně v podstatě bezchybné party zpěváků Dášky Kostovčíkové a Ivo Biče.

Peter Bič Project příjemně překvapili.

Peter Bič Project příjemně překvapili.

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Nevyšlo počasí, přišlo málo diváků

Letošní Open Air Festival měl smůlu na počasí. První bouře, která smetla i některé již postavené stavby v areálu, se nad letištěm přehnala v noci z úterý na středu, další hromy, blesky a déšť přišly v době konání akce, v pátek a sobotu. Jistě i kvůli tomu dorazilo do areálu méně lidí, než pořadatelé očekávali.

Ředitelka festivalu Marie Marková Právu a Novinkám.cz dokonce sdělila, že nepřišli ani mnozí návštěvníci, kteří si vstupenku zakoupili v předprodeji. Odhadem jich v areálu během koncertu hlavní hvězdy, skupiny Underworld, bylo asi pět tisíc.

Škoda je to z mnoha důvodů. Když pomineme marnou práci pořadatelů i dobré výkony kapel, kterým by mohlo přihlížet mnohem více diváků, pak je to i kvůli tomu, že Open Air Festival se koná na hezkém místě a je charakteristický vlídnou a přátelskou atmosférou.

Pokud by se kvůli letošním problémům neměl příští rok konat, byla by ho velká škoda.