Hlavní obsah

Honza Řičař ze skupiny Memphis: Sedm let nám trvalo, než jsme získali nadhled

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Písnička Sunshine vyhrála naši největší hitparádu T-Music Chart, stala se čtvrtou nejhranější písní podle IFPI a dostala se do většiny českých rádií i do televizí. Druhý singl Get Up vyhrál čtyřikrát po sobě Evropa 2 Music Chart a v těchto dnech putuje do rádií a televize třetí singl Give Me More. I to je vizitka skupiny Memphis. Královéhradecká poprocková čtveřice existuje od roku 2005 a před několika týdny vydala debutové album In Songs About Her. Na otázky odpověděl zpěvák Honza Řičař.

Foto: Brain Zone

Memphis, zleva Matěj Horák (baskytara), Pavel Urban (kytara), Honza Řičař (zpěv) a Kamil Šritr (bicí)

Článek

Již loni jste na rozhlasových vlnách uspěli s písničkou Sunshine. Album ale vyšlo až tři čtvrtě roku poté. Proč to trvalo tak dlouho?

Myslíme si, že ve dnešní době existuje záplava nové hudby. Celá alba ale sleduje čím dál méně lidí, a pokud na nich nejsou alespoň dva úspěšné singly, pak skoro nemá význam je vydávat. Lidé vyhledávají jednotlivé písničky, nejdou už tolik po tvorbě kapel, která bývá kompletní právě na albu. Věděli jsme, že na desce máme skladbu Sunshine, které se docela dařilo. Chtěli jsme ale v mezičase připravit ještě nějaké další silné skladby, které by jí mohly konkurovat.

Vyhovuje vám, že posluchači upřednostňují jednotlivé písně, a nikoli alba?

Tento model je mnohem těžší, dostat se k posluchači je složité. Navíc jedna písnička vytváří pouto ke kapele mnohem obtížněji než celé album. Osobně si myslím, že vztah se vytvoří až tak po poslechu třetí nebo čtvrté skladby, která se posluchači dostane pod kůži. Těžko říct, jestli je to vyloženě špatné. Vývoj je ale takový.

Jakou cestu k posluchači jste zvolili vy?

Pomohla nám spousta koncertů a ohlasů na ně. Neustále jsme vstřebávali názory lidí, ať už byly kladné, nebo záporné. Také jsme si sami před sebou zdůvodňovali každý svůj krok. Díky tomu jsme na desku nahráli písničky, kterým věříme a za nimiž si stojíme. Měli jsme štěstí, že jsme narazili na hledače talentů Martina Červinku, který nám věřil a pomohl najít vydavatelskou firmu. A také nám výrazně pomohl producent Ecson Waldes, který nám pomohl najít finální zvuk písniček.

Vyrůstali jsme spolu a víme, že se na sebe můžeme spolehnout

Jak staré skladby na albu jsou?

Čtvrtina z nich vznikla v minulých měsících, zbytek během posledních dvou let. Novější písničky jsou v první polovině alba, pod ně se svou prací výrazně podepsal náš producent Ecson Waldes.

Rozdíl mezi písněmi z první a druhé poloviny alba je dost patrný. Znamená to, že jste ještě v době nahrávání desky neměli tak docela jasno, jak bude znít?

Neustále se vyvíjíme. Nešlo o to, že bychom nevěděli, jak by měly naše písničky znít. Spíše jsme objevovali zvuk, který nám byl blízký. Když někdo začne hrát v kapele, ztratí soudnost nad tím, co produkuje. Není k tomu příliš kritický. Nám tenhle stav vydržel sedm let. Myslím si, že až v posledních měsících jsme získali tolik potřebný nadhled a schopnost o své tvorbě kriticky diskutovat.

Byli jste důslední, dřeli jste?

Každý z nás udělal za dobu existence skupiny Memphis hodně ústupků. Vždycky jsme se chovali jako kapela, vybrali jsme si třeba školy tak, abychom mohli studovat a zároveň bez problémů zkoušet. Měli jsme možnost studovat v zahraničí, ale rozhodli jsme se, že kvůli kapele zůstaneme doma. Každému z nás by to vůči ostatním připadalo nefér. Vyrůstali jsme spolu a víme, že se na sebe můžeme spolehnout.

Honza Řičař ze skupiny Memphis: Sedm let nám trvalo, než jsme získali nadhled

Dvě půlky

Na cestě do posluchačského povědomí dřeli Memphis řadu let. Poctivá práce se jim vyplatila loni, kdy uspěli se singlem Sunshine a dalšími písněmi na něj dokázali navázat. Svedli to i celým albem, byť jsou na něm trochu rozpolcení, a tím pádem není tak docela jasné, jaký zvuk jim přesně patří.

První část kolekce obsahuje novější písničky a zjevně i duch producentské práce Ecsona Waldese. Jsou odlehčené, optimistické a znějí „americky“. V mnoha ohledech připomínají třeba skupinu Hot Chelle Rae, za oceánem velmi oblíbenou. Činí tak nejenom zvukem prvních šesti písní, ale i uvěřitelnou angličtinou, která opanovala texty celého alba.

Druhá půlka nabízí písně starší. Připomíná pomyslné schody, po nichž kapela stoupala, a odhaluje, že je v jejích silách napsat snadno uchopitelnou a chytlavou písničku.

Když to na desce zopakuje několikrát, je jisté, že nákrok do viditelné části české hudební scény, který první album Memphis znamená, v podstatě vyšel.

Když to na desce zopakuje několikrát, je jisté, že nákrok do viditelné části české hudební scény, který první album Memphis znamená, v podstatě vyšel.

Když to na desce zopakuje několikrát, je jisté, že nákrok do viditelné části české hudební scény, který první album Memphis znamená, v podstatě vyšel.

Memphis: In Songs About Here

Brain Zone, 44:07

Hodnocení 75 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám