Na původním konceptu přitom MK spolupracovalo s osmi desítkami odborníků a subjektů, jichž se měla novela dotknout. Část z nich proto s nynějším postupem MK nesouhlasí. Jejich návrhy a podněty, které z náročné přípravy vzešly, si budou totiž muset počkat až na příští novelu autorského zákona.

"Považuji to za propásnutí historické šance. Postup ministerstva naprosto odmítám. Tato nedokončená novela vnese do právního řádu hluboké nejasnosti, zejména do problematiky osiřelých děl. Nechápu důvody, proč, když byla novela zcela hotová, se vyhazuje z okna," řekl ředitel agentury Dilia Jiří Srstka.

Další novela může podle Faladové vzniknout, až bude přijata evropská směrnice o kolektivní správě práv, což bude nejdříve na konci letošního roku. V současnosti se projednává v Radě EU a v Evropském parlamentu. MK se rozhodlo omezit původně navrhovaný rozsah této novely výlučně na transpozici evropských směrnic, protože by se prý nestihl termín první směrnice. Ten je stanoven na 1. listopadu letošního roku.

Ministerstvo podle Srstky pracovalo na původním znění novely téměř čtyři roky a chtělo, aby se jednání zúčastnily všechny strany, jichž se měla týkat. V meziresortním připomínkovém řízení byla od ledna. Původní neseškrtaný návrh byl podle Srstky zcela hotový včetně padesátky změn. Reagovaly především na novinky v problematice kopírování, například aby se autorská díla licencovala daleko jednodušeji. Podle Srstky ministerstvo pohřbilo práci, na kterou se vyplýtvaly stovky hodin jeho pracovníků i dalších stran.

Hudební průmysl si to uměl zařídit 

První z přenesených evropských směrnic prodlužuje dobu ochrany práv hudebníků k jejich nahrávkám, v nichž účinkují, a to z 50 na 70 let. Stejně tak prodlužuje práva nahrávacím společnostem.

Změnit by se také mělo počítání doby ochrany práv u hudebních děl s textem, která vznikla za účelem společného užití. To je typické u skladeb populární hudby, oper nebo muzikálů. Doba ochrany v těchto případech neskončí dříve než 70 let po smrti toho z autorů u takto spojených děl, který zemře později. Pokud ale bude existovat ochrana práva přeživšího autora, začne znova platit doba ochrany toho, který byl již mezitím volným, nechráněným autorem.

Například skladatel Jaroslav Ježek tak bude v případě uvedení skladeb vytvořených ve spolupráci s Jiřím Voskovcem a Janem Werichem znovu chráněn. Sedmdesátiletá doba majetkové ochrany autorských práv přitom trvá pro tvorbu Voskovce a Wericha až do roku 2050.

Druhá směrnice EU se například týká takzvaných osiřelých děl a osiřelých zvukových záznamů, takových, u nichž autor či jiný nositel práv je neznámý nebo není dohledatelný. Směrnice ponechává podle Srstky úpravy na jednotlivých státech. Původní neseškrtaná verze je prý obsahovala. Pokud se provede pouze implementace právní úpravy osiřelých děl, bude postrádat smysl, protože bude nedodělaná, dodal Srstka.