David Joseph, šéf Universal Music UK (pobočky největšího hudebního vydavatele na světě), prohlásil, že v roce 2012 si lidé přehráli 7,5 miliardy tracků, zatímco v roce 2011 to bylo sedmkrát méně. To je ohromující výsledek, jenže z podobných služeb jde firmám málo peněz. Proto mají nadále zájem, aby si lidé kupovali hlavně CD a drahé sběratelské vinyly.

Joseph má obavy, že za chvíli už v Británii nebude umělec, který by dokázal prodat alespoň sto tisíc kusů alb. Letos se to podařilo jen devíti lidem, ještě loni jich bylo devatenáct. V ČR už to dávno nedokáže nikdo a čísla prodejů se u konkrétních umělců raději vůbec neuvádějí.

"Ještě jsou tu dva nebo tři, kteří by to mohli prolomit, ale už to nebude devatenáct. Vzhledem k tomu, že tohle nás živí, máme z toho vrásky a zaměřujeme se na to každý den," řekl.

Mezi letošní superúspěšné patří Emeli Sandé, Ben Howard nebo Military Wives. Joseph se domnívá, že by mělo nové talenty podporovat rádio, což je věčný problém i v ČR. Rádia odmítají hrát nové nahrávky nebo si vybírají jen dvě, tři a ty omílají dokola.

Světový trh s hudbou by v příštích letech mohl i mírně růst, ale letos spadnul o 1 procento. "Byla to jízda po hrbolaté cestě, ale růst na světovém trhu přijde," tvrdí Joseph.

Mladí hudebníci se snaží dávat své mp3 na všechny možné streamovací stránky a doufají, že tak rozšíří řady svých fanoušků. Nováčkům to skutečně může pomoci, ale známějším skupinám je to téměř na nic.

Američtí The Black Keys třeba svou novinku El Camino stáhli ze streamovacích služeb typu Spotify, protože cítili, že nepotřebují ani tak propagaci svého jména, jako prodávat fyzické desky, které je uživí. Prodej alba bez streamování na internetu vůbec neklesl, naopak skupina zaznamenala rekordní úspěch. Za pouhý týden si lidé koupili 206 000 jejich CD.

Pro zavedené umělce tak zřejmě nemá moc smysl dávat mp3 na internet. Fanoušci si je poslechnou, ale nepůjdou si kvůli tomu koupit desku.