Hlavní obsah

Praha zažila hardcorové hody

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Neděle byla ve dvou pražských klubech ve znamení hard coru. Na Strahově v klubu 007 vystoupily skupiny Porkerie, Fuk, vedení kytaristou Gabbou z Chaos UK, a Warhead. Ve zcela zaplněném Lucerna Music Baru zahráli Refused, kteří v létě nevystoupili kvůli bouřce na festivalu Rock For People.

Zpěvák Warhead Jun

Článek

Refused dokázali Lucernu zcela zaplnit, i když k mainstreamu mají daleko. Byli však jednou z klíčových kapel stylu, která dokázala hard core změnit a obohatit. Pro žánr byl až do počátku devadesátých let typický jen odsekávaný rytmus a brutálně zkreslené kytary. Refused ale uplatnili ve skladbách i elektroniku a v pomalejším tempu si dokázali pohrát s náladou.

Nedělní koncert s vynikající atmosférou ukázal, že skladby Refused ani po skoro dvaceti letech nezestárli, i když už nepůsobí tak revolučně jako v době, kdy s nimi přišli. O to více však se ukazuje, že se žánru nezpronevěřili, jak se v devadesátých letech zdálo, a dnes jsou ještě více oceňovaní než v půlce devadesátých let, kdy se hard core muselo vyrovnávat tím, že bylo vytlačováno z postu nejagresivnější hudby, když představitelé brutální elektroniky Ministry začaly používat kytary.

Refused však nesáhli po líbivých zvucích, jako o pár let později mnohé nu-metalové kapely, sice trochu ubrali na důrazu, ale nezpronevěřili se hardcorovým kořenům nejen v textech, ale ani v hudbě. Jejich dočasná reinkarnace byla nesporně oživením scény, kde připomněli, že je třeba experimentovat, ale nezaprodat se.

Gabba plný invence

Večer však nabídl ještě další výjimečné zážitky na Strahově. Americká Porkeria nabízela úderná hard core punk, na němž byl nejzajímavější španělský zpěv a nasazení. Ovšem Fuk vedení Gabbou nabídli mimořádný zážitek. Písně propojovali jednu v druhou a vytvořili agresivní vzedmutou stěnu. Hudbu, ve které však byly stále rozeznatelné melodie a rytmy. Gabba tak přišel s jinou možností vývoje stylu, z něhož později vzešel grind core a ukázal, že rozhodnutí přijít s vlastní novou kapelou bylo dobré, i když by mohl klidně žít z omílání písní Chaos UK.

Warhead potvrdili extrémnost japonské scény. Zběsilé bubnování a hlukové stěny zkreslené kytary a basy místy vyvolávaly dojem chasu. Chvílemi měli blíže k noisu než punku, i když jejich hudba si stále zachovávala strukturu, byť notně potrhanou. Vše korunoval hysterický řev zpěváka. Místy ale Warhead působili nevěrohodně, spíš jako karikatura.

Reklama

Výběr článků

Načítám